Offentliggjort den: 17. januar 2020

Status på vingeundersøgelsen – og gåsejagt med DK WAI

Det ser desværre ud til at vi skal have det dårligste år for vingeundersøgelsen siden 1999. Til og med december 2019 har vi kun modtaget 5.096 vinger, hvilket er det laveste antal vi i nyere tid har modtaget på dette tidspunkt af sæsonen.

Tekst: Thomas Kjær Christensen, DCE, Aarhus Universitet

Vi kan kun krydse fingre for, at det retter sig lidt her gennem den sidste jagtmåned, selv om det meste jagt er begrænset til søterritoriet. Med kun januar måned tilbage håber vi også at der ligger nogle vinger gemt i fryserne rundt omkring, som også vil blive sendt ind. Som altid lukker vi vingeundersøgelsen med udgangen af februar, og trækker lod om sæsonens store præmier i starten af marts.

Nye sponsorer

Vi har i år fået en lille julegave i form af et par nye sponsorer af vingeundersøgelsen. Det drejer sig om DK WAI og OR Jagt og Naturpleje. Det betyder, at en af årets hovedpræmier bliver en dagjagt med DK WAI, hvilket er garanti for en spændende gåsejagt sammen med meget erfarne gåsejægere. Fra OR Jagt og Naturpleje udtrækker vi en vinder af en rede til ænder, en Duck Tube, som kan sættes op i søer og vandhuller.

Ud over disse nye præmier har vi i år stadig en hovedpræmie på kr. 2.000,- til Gamekeeper & Buhls Jagtrejser, samt et gavekort til Korsholm fra Danmarks Jægerforbund. Disse præmier vil blive udtrukket ved sæsonens afslutning blandt alle jægere, der har indsendt vinger gennem sæsonen. Vinderchancen er som altid afhængig af, hvor mange vinger der er indsendt.

For få talrige arter

I december har vi i alt modtaget 1.207 vinger indsendt af 109 jægere, som har nedlagt fuglene på i alt 170 lokaliteter. Den månedlige fordeling af de indsendte vinger fra august og til december set i forhold til sidste år fremgår af figuren. Det er reelt kun de fåtallige arter, der scorer højt i år, og desværre ikke de talrige arter, som rykker mest i det samlede antal.

Læs mere om vingeundersøgelsen.

I december har vi udtrukket én heldig vinder af en svensk EKA jagtkniv sponseret af Danmarks Jægerforbund. Det blev denne gang Henrik Ryet fra Hadsund, som vil modtage kniven. Vi har stadig nogle knive på lager, som vi håber at få delt ud inden sæsonen slutter. Så send endelig vinger ind fra de sidste jagter i 2019/20 sæsonen, og find de gemte vinger frem fra fryserne, og indsend dem til os på Kalø.

Få svar på alle spørgsmål

Mangler man kuverter til at indsende vinger, så kan de som altid fås ved at indsende navn og adresse til vinger@bios.au.dk eller ringe på telefon 87150000. Vi svarer også gerne på alle typer af spørgsmål, som man måske ikke lige kan få afklaret på vingeundersøgelsens hjemmeside. Hjemmesiden kan findes under punktet jagt- og vildtforvaltning på fauna.au.dk.

Knæk og bræk for resten af jagtsæsonen 2019/20!