Offentliggjort den: 01. april 2020

Spørgsmål og svar om jagtprøven

Mange aspiranter og jagttegnskursuslærere brænder i øjeblikket for at få svar på en række spørgsmål om forårets jagtprøver. Miljøstyrelsen og Danmarks Jægerforbund har i samarbejde samlet en FAQ-liste med spørgsmål og svar.

Tekst: Jes Mikkelsen

Hvornår forventer Miljøstyrelsen (MST) at jagtprøverne går i gang?

• Det kan der desværre ikke gives præcise meldinger om på nuværende tidspunkt. MST følger retningslinjerne fra regeringen. Indtil videre er alle prøver aflyst frem til den 4. maj.
  • Du kan holde dig orienteret om status for prøver på Miljøstyrelsens hjemmeside mitjagttegn.dk

Holder Jagttegnsekspeditionen åben i de tre dage inden påsken? (6. – 8. april)

• Nej, Miljøstyrelsen har lukket 6-8 april og hele påsken. Så har du spørgsmål skal du kontakte Jagttegnsekspeditionen inden påske.
  • Telefonisk henvendelse: : 72 54 24 24 (alle hverdage kl. 9-12)

Forventes det at den nye bekendtgørelse om jagttegn stadig træder i kraft den 1. juli 2020?

• Ja, det forventes fortsat at den nye bekendtgørelse træder i kraft 1. juli 2020

Jeg er aspirant og min jagtprøve er aflyst. Hvad skal jeg gøre?

• Indtil videre har det ikke været muligt at fremsende aflysninger af jagtprøve direkte til aspiranter. På den baggrund har det været op til den enkelte aspirant af følge situationen. Miljøstyrelsen forventer efter påske implementering af ny funktionalitet, hvor aflyste jagtprøver automatisk fremsendes til aspiranten via en besked i E-boks. I beskeden finder du instruktion om hvorledes du booker en ny prøve.

Hvorfor er der ikke flere datoer at vælge imellem, når jeg ønsker at booke en ny prøvedato?

• Oprettelse af nye datoer med jagtprøver sker løbende i dialog mellem Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen. Dette sker i år helt på samme måde som tidligere. Aspiranter må løbende holde øje med hvilke datoer der bliver lagt ud på mitjagttegn.dk

Kan aspiranterne vælge ny dato flere gange hvis det bliver nødvendigt?

• Nej, der er intet lavet om på dette område. Ændring af prøvedato fra aspirantens side kan stadig kun ske én gang, med mindre datoen aflyses fra myndighedernes side. Aflyses prøven af Miljøstyrelsen tæller det ikke som en aspirant-ændring.

Jeg er aspirant. Min prøve er efter den 4. maj. Hvad skal jeg gøre?

• Der er desværre ikke andet at gøre en at vente og se tiden an. Vi håber alle at prøverne kommer i gang til den tid. Hold dig orienteret på mitjagttegn.dk og jaegerforbundet.dk

Hvad sker der hvis min undervisning ikke er færdig, inden jeg skal til jagtprøve?

• Hvis du ikke har gennemført den obligatoriske undervisning, kan du ikke gå til jagtprøve. Du skal kontakte din jagttegnskursuslærer, og finde ud af hvilken plan der er for den sidste del af undervisningen
  • Husk at aflyse din jagtprøvedato på mitjagttegn.dk – ellers tæller det som et forsøg

Hvad sker der hvis corona-aflysningerne fortsætter, og jeg ikke når en jagtprøve inden sommerferien?

• Hvis du skulle være så uheldig ikke at få gennemført din jagtprøve pga. corona-aflysninger i denne prøvesæson, skal du ikke fortvivle. Du vil automatisk blive overført til efterårssæsonen, uden at det komme til at koste dig spildte forsøg. Det er forventeligt, at du bliver overført til de nye regler, og derfor får du nye muligheder for at aflægge jagtprøve.
  • Læs også artikel om de nye reglerne for jagtprøven

Jeg er færdig med undervisningen, men min prøvedato er aflyst, og der er ikke flere tilgængelige jagtprøvedatoer?

Jagttegnskursuslærer: Jeg kan ikke nå at gennemføre min undervisning inden aspiranterne skal til jagtprøve?

• Der er ingen ændringer ift. det obligatoriske jagttegnskursus. Som jagttegnskursuslærer bærer du ansvaret for aspiranternes gennemførelse af jagttegnsundervisningen, og du må først krydse dine aspiranter af, når de har gennemført det obligatoriske jagttegnskursus.
  • I henhold til bekendtgørelsen om jagttegn § 24 er jagttegnskursuslærere godkendte af Miljøstyrelsen, og Miljøstyrelsen kan, hvis det vurderes, at den godkendte jagttegnskursuslærer ikke lever op til kravene til undervisningen, fratage jagttegnskursuslæreren godkendelsen.
  • Husk at oplyse dine aspiranter om at de skal aflyse deres jagtprøvedato på mitjagttegn.dk – ellers tæller det som et forsøg

Miljøstyrelsen følger situationen omkring corona-virus nøje, og vil i det omfang det kan lade sig gøre, planlægge jagtprøver som tilgodeser årets jagtprøveaspiranter

Alt information i artiklen er med forbehold ift. nye udmeldinger fra regeringen omkring corona-situationen.