Offentliggjort den: 22. juni 2020

Skydeprøver godt i gang efter nedlukning

Der tages i øjeblikket revanche rundt omkring på landets skydebaner nu, hvor ilden atter er givet fri. Både riffel- og haglprøver afvikles i stort antal. Hele 33 pct. af sidste års riffelprøver er indhentet på bare én enkelt måned.

Tekst: Lars Thune Andersen

Den 3. juni afholdt Danmarks Jægerforbund den første riffelprøve i 2020 og første prøve efter Corona-nedlukningen. Siden da har vores sagkyndige og hjælpere haft travlt med at afvikle de 18 prøver, der er planlagt i juni. Til de 18 prøver, hvoraf de 13 nu er afholdt, er der 1183 aspiranter tilmeldt og heraf har de 852 været til riffelprøve. 631 af disse har bestået riffelprøven siden 3. juni.

Det svarer til, at der i gennemsnit har været 38 aspiranter til riffelprøve hver eneste dag i hele juni.

- I hele 2019 var der samlet 3486 aspiranter til riffelprøve, så med de sagkyndiges kæmpestore indsats er det lykkede at indhente 33 pct. af sidste års prøver på bare én måned. Det er jeg simpelthen bare superstolt over har kunne lade sig gøre, siger formand for jægerforbundets våbenudvalg Marie-Louise Achton-Lyng.

13 haglskydeprøver i juni

I lighed med riffelprøverne er haglskydeprøverne også komme godt i gang. Vi nåede at afholde en prøve før Corona nedlukningen, og er kommet godt i gang igen, med første prøve 6. juni i Nordjylland. Siden er der afholdt 8 af de planlagte 13 haglskydeprøver i juni. Til de 13 prøver er der tilmeldt 360 aspiranter, hvoraf 212 har været til prøve og 128 bestod.

- Søgningen til haglskydeprøverne har, som forventet, ikke været lige så stor som til riffelprøverne, og det er ikke usædvanligt, lyder det fra Betina Olsen, som til dagligt administrere riffel- og haglskydeprøverne fra jægerforbundets domicil i Jagtens Hus.

Mens vi venter på Miljøstyrelsen

De sidste riffel- og haglskydeprøver, som afvikles efter den gamle bekendtgørelse om jagttegn, kører i denne uge til og med næste weekend 27. og 28. juni på skydebaner over hele landet, og der er stadig ledige pladser. Men hvad der skal ske herefter, er ifølge Marie-Louise Achton-Lyng stadig usikkert:

- Både flugtskydningsudvalget og riffeludvalget, som står for driften af prøverne, har arbejdet hurtigt og meget professionelt og har hele æren for at det er lykkedes at komme hurtigt i gang igen. Derfor er jeg selvfølgelig også skuffet over at vi ikke kan komme i gang med at annoncere de riffel- og haglskydeprøver, vi har planlagt efter 1. juli, fordi vi stadig afventer en afklaring af hvad der skal ske, når den nye bekendtgørelse om jagttegn forhåbentlig kommer den 1. juli.

Siden den nye bekendtgørelse kom i høring 2. marts 2020, har Danmarks Jægerforbund gentagne gange rykket Miljøstyrelsen for en afklaring af regelsættet for afholdelse af skydeprøver, samt rettelser til tilmeldingen via Mit jagttegn.

Du kan læse DJ høringssvar her.

Praksis efter 1. juli?

Den 29.- 30. juni laver en Miljøstyrelsen en overgangskørsel i Mit Jagttegn, hvor Mit Jagttegn er lukket. Herefter håber vi på at kunne komme i gang med at indtaste de nye prøver. Prøverne er klar og de sagkyndige venter bare på at få grønt lys til at måtte annoncere prøverne.

Samtidig afventer vi stadig, at Miljøstyrelsen offentliggør en underskrevet bekendtgørelse om jagttegn. Før den foreligger, kan vi ikke med sikkerhed sige hvordan prøverne bliver fremover. Men vi har en stærk formodning om at de bliver således:

• Det bliver muligt at aflægge hagl-, riffel- og bueprøve uafhængigt af hinanden, og vi forventer at det kommer til at gælde for alle jagttegnsløsere, uanset hvornår de har bestået jagtprøven.
  • Vi håber på, at vi med de nye regler får mulighed for at tilbyde riffel- og haglskydeprøve mere fleksibelt over hele året.
  • Forud for riffelprøven, skal man følge et riffelskydeforløb, hvor man sammen med en uddannet riffelinstruktør skal afgive 25 skud i en række nærmere beskrevne skydestillinger. Kurset stiller ikke krav om træf, og kan afholdes af alle uddannede riffelinstruktører på godkendte skydebaner. DJ lægger op til at kurset kan afholdes på mange typer af riffelbaner og ikke bare 100 meter baner, da dette er vigtigt for at sikre den nødvendige kapacitet.