Offentliggjort den: 19. august 2020

Sådan bliver du riffeljæger

Kravene til kommende riffeljægere er skærpet i form af det såkaldte obligatoriske riffelskydeforløb. Forløbet finder sted ude hos jagtforeningerne, og her fortæller vi lidt om hvordan du kommer i gang.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Har du lige fået jagttegnet i hus, eller har du haft det i årevis uden at tage skridtet videre som riffeljæger? Som du sikkert allerede ved, skal du bestå riffelprøven før du kan gå på jagt med riffel i Danmark, og som noget nyt skal alle fra 1. juli 2020 desuden have gennemført det obligatoriske riffelskydeforløb, før man kan tilmelde sig riffelprøven.

Formålet med skydeforløbet er at sikre, at riffelprøveaspiranter forud for aflæggelse af riffelprøven opnår viden om egne færdigheder og begrænsninger indenfor jagtrelevant riffelskydning, og derigennem får kendskab til træningsmuligheder og dygtiggørelse. Aspiranten skal, under opsyn af en riffelinstruktør, afgive 25 skud på en godkendt 100 meter skydebane til Danmarks Jægerforbunds bukkeskive fra en række jagtrelevante skydestillinger.

Men hvordan er det, du kommer i gang med forløbet?

Sådan kommer du i gang

Hvis du gerne vil i gang med det obligatoriske riffelskydeforløb men ikke ved hvordan du får kontakt til en skydeinstruktør, anbefaler Danmarks Jægerforbund, at du begynder med at henvende dig til den nærmeste jagtforening. Her vil der i langt de fleste tilfælde være en masse engagerede mennesker, som meget gerne hjælper dig videre. Mange jagtforeninger udbyder allerede riffelskydeforløb, og hvis den forening, der ligger tættest på dig, endnu ikke gør det - ja, så hør dem endelig ad, om de har noget på bedding.

Overvej i den forbindelse også, om ikke det vil være en god idé at melde dig ind i foreningen, nu du har etableret den gode kontakt.

Du kan læse meget mere om det obligatoriske riffelskydeforløb, se aktuelle datoer for riffelskydeforløb og ikke mindst finde din nærmeste jagtforening på vores side om det obligatoriske riffelskydeforløb.

Webinar for riffelinstruktørerne

Missede du webinaret til riffelinstruktører i sidste uge, kan du finde en optagelse af præsentationen på jægerforbundets medlemsnet. På webinaret gennemgik våbenkonsulent Nicholai Vigger Knudsen indholdet i instruksen, og kom med inspiration til planlægning og gennemførelse af obligatoriske riffelskydeforløb ude i foreningerne.

Klik på linket her og se eller genese webinaret. Husk, at du skal være logget ind på medlemsnettet for at kunne tilgå siden.