Offentliggjort den: 12. maj 2020

Pas på mårhunden under bukkejagten

Skyder du en voksen mårhund under bukkejagten, har du en moralsk og lovgivningsmæssig forpligtelse til at gøre hvad du kan for at opspore evt. afkom. DJ anbefaler at jægere enten opsporer kuldet eller opstiller fælder til fangst af hvalpene, før de voksne nedlægges.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Især de jyske jægere står i øjeblikket overfor et dilemma: Dels er der et udtrykt ønske fra samfundet om at bekæmpe mårhunden. Dels er der ingen, der bryder sig om tanken om at lade et kuld hvalpe sulte ihjel i graven, fordi den diegivende tæve er blevet skudt.

Når bukkejagten går ind den 16. maj, vil en del jyske jægere – men potentielt jo også fynboer – opleve at møde en mårhund. Typisk vil der være tale om voksne dyr, og rigtig mange af dem har i øjeblikket hvalpe liggende i en grav ét eller andet sted i nærheden. De fleste tæver sætter nemlig hvalpe i starten af maj, og først omkring juni vil man opleve, at hvalpene er store nok til at begynde at strejfe omkring udenfor graven. Til den tid er baitpladser med fælder et godt sted at fange hvalpene, og der er gode muligheder for at tage mange af dem på én gang.

Hvis du skyder, så find hvalpene

Men tilbage til jægeren i skydetårnet medio maj, på jagt efter en buk. Pludselig ser han mårhunden i trådkorset, og fristelsen er naturligvis stor. Men krummer han fingeren om aftrækkeren og løsner han det dræbende skud, skal han vide, at han samtidig har påtaget sig et større stykke eftersøgningsarbejde.

- Det er vigtigt at man som jæger forholder sig etisk fornuftigt til regulering af voksne mårhunde hen over sommeren således, at vi ikke efterlader unger uden forældre. Skyder man et voksent dyr, er man moralsk og lovgivningsmæssigt forpligtet til at finde det afkom, der måtte være, siger Jens Venø Kjellerup, formand for jægerforbundets markvildtudvalg.

Reguleringsjægerne ved hvad de skal gøre

Jens Venø Kjellerup understreger, at for den almindelige bukkejæger er mårhunden en bifangst. Danmarks Jægerforbund anbefaler derfor hen over bukkejagten at overlade reguleringen af de voksne dyr til de erfarne mårhundereguleringsjægere, som altid ved, hvad der skal gøres, og som kender de juridiske og etiske rammer.

Det er ikke godt jægerhåndværk at skyde en diegivende tæve væk fra sit afkom. Skulle det alligevel ske, så find graven med hvalpene og få dem aflivet. Det siger sig selv, at et godt terrænkendskab naturligvis fremmer mulighederne for at opspore kuldet.

Læs mere om mårhund på bukkejagten

For yderligere information om emnet, anbefaler vi at du læser artiklen ”Mårhunde og bukkejagt” i maj-udgaven af Jæger. Den er skrevet af Jesper Kjær Illemann, som er projektleder i jægerforbundets mårhundeindsats, og beretter mere indgående om tips og regler, man skal være opmærksom på.

Du kan læse artiklen i det gratis uddrag af magasinet her.

Knæk og bræk den 16. maj!