Offentliggjort den: 02. december 2020

Nyt instruktørkursus for bueskytter afholdt

I weekenden afholdt DJ det første to dages kursus for bueinstruktører i Jagtens Hus. Kursisterne var passionerede buejægere og foreningsmennesker fra hele landet.

Tekst og Foto: Lars Thune Andersen

Der har længe været ønske om et bueinstruktør-kursus i regi af Danmarks Jægerforbund, og i weekenden så det første af slagsen dagens lys. Kurset er målrettet bueskytter som har stor lyst til at hjælpe og instruere andre, og som brænder for foreningslivet.

Kurset blev afholdt i Jagtens Hus ved Kalø og med David Hauge fra Hauges Bueskydning som underviser. På dette første kursus havde vi samlet syv kursister fra hele landet, som alle har det tilfælles, at de er passionerede buejægere og foreningsmennesker. Kurset er målrette compoundbue, som er den mest udbredte buetype til jagt, og startede med bueteori og bueopsætning, hvor alle kursister fik lov til at opsætte og trimme en jagtbue.

Aftenen blev brugt på at diskutere instruktørrollen og hvordan man opbygger en foreningskultur omkring bueskydning og buejagt. Dag 2 handlede udelukkende om bueskydning, skydestil og træning. Alle kursister fik og skulle give instruktion på de mange facetter af et godt bueskud.

Tillykke til de nye bueinstruktører!