Offentliggjort den: 11. juni 2020

Klap jer selv på skulderen

Cirka 1.700 gange om året bringer de danske medier historier om Danmarks Jægerforbund. Langt de fleste artikler og radio- og tv-indslag er positive, og mange af historierne har jægerne selv fået medierne til at bringe. Det kan I godt være stolte af.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Jacob Munkholm Jensen

Vi jægere ved det jo godt – jagt er det bedste i verden. Men hvad med alle de andre, ved de det også? De danske jægere gør i hvert fald deres til, at danskerne stifter bekendtskab med jagtens glæder. Det gør de ved at formidle deres passion i landets medier.

Således omtales Danmarks Jægerforbund cirka 1.700 gange om årets i de danske medier. Det reelle tal er langt højere. Det vender vi tilbage til.

Når vi i Danmarks Jægerforbund skal se på, hvordan jagten omtales i de danske medier, benytter vi en tjeneste, der hedder Infomedia, som er ejet af JP/Politikens Hus A/S og Berlingske Media. Hver eneste dag crawler infomedia igennem hundredetusindevis af medier og finder mere end 3 mio. redaktionelle artikler, som leveres til +100.000 kunder verden over – også Danmarks Jægerforbund.

På den måde kan vi følge med i, hvad der skrives om Danmarks Jægerforbund i de danske medier. Man kan som abonnent også søge i deres enorme database, som går mere end 20 år tilbage. Ved at søge i denne database kan vi se, at Danmarks Jægerforbund nævnes i de danske medier cirka 1.700 gange i gennemsnit om året i de seneste fem år.

Ros til jægerne

Hovedparten af artiklerne og radio- og tv-indslagene er blevet til ved hjælp af jægerforbundets medlemmer. Det er altså jer, der nævnes i artiklerne, jer der bliver interviewet i radioen, og jer der tager tv-holdet med på bukkejagt den 16. maj.

Nogle gange henvender medierne sig af sig selv, men ofte er der jægerne, der henvender sig til især de lokale medier for at gøre opmærksom på den ’gode jagthistorie’. Det skal I have tak for. Uden den hjælp og lyst til at fortælle og formidle det gode budskab om jagten, så hvilede jagten næppe på så solidt et grundlag i befolkningen, som den gør i dag.

Alene bukkejagten den 16. maj omtales i gennemsnit hvert år i 215 artikler og radio- og tv-indslag. Det er altså jer jægere, der aktivt er med til at tegne et positivt billede af jagten i de danske medier.

Omtalen er langt større

Men i virkeligheden er omtalen af jagten langt, langt større. Det er bare vanskeligt at sige præcis, hvor meget større den reelle omtale er, og det skyldes de søgeord, man skal indtaste i Infomedia-databasen.  For når man skal søge på vores område, må man indtaste ordene ’jagt’, ’vildt’ eller ’jæger’. Men disse tre ord omhandler ofte alverdens andre ting end noget, der er decideret jagtrelateret. Derfor er den mest sikre søgning ’Danmarks Jægerforbund’.

Jagten er altså massivt omtalt i de danske medier, og langt hovedparten af historierne er positive, og det kan vi takke de danske formidlingslystne jægere for. Så tak for det!