Offentliggjort den: 22. januar 2020

Ja til natsigte - men hvornår, Lea Wermelin?

Miljøminister Lea Wermelin har i dag meldt ud, at hun vil lovliggøre brug af natsigtemidler i kampen mod mårhunden. Men hun vil ikke sige hvornår. Jægerforbundet kvitterer for ministerens melding, men er stærkt kritisk overfor, hvorfor ministeren ikke kan komme med en dato. Det nye kuld hvalpe fødes i april, siger jægerformand Claus Lind Christensen.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

Til Radioavisen sagde miljøminister Lea Wermelin følgende i morges, da hun annoncerede, at hun vil give de danske jægere mulighed for at benytte natsigtemidler i kampen mod mårhunden og andre invasive rovpattedyr:

- Præcis hvilken dato kan jeg ikke sige, men det skal være hurtigst muligt. Men jeg er helt enige med jægerne i, at der er en kæmpe opgave foran os i forhold til at regulere de her invasive rovdyr, som mårhunden er en del af, og hvor vi skal kigge meget fordomsfrit på, hvilke værktøjer der skal være mulige at bruge blandt andet natsigte.

Ris og ros

Meldingen både glæder og irriterer Danmarks Jægerforbunds formand Claus Lind Christensen:

- Det glæder mig, at ministeren har lyttet til jægerne og vores ønsker om at bruge f.eks. natsigtemidler. Men det irriterer mig også, at hun ikke kan eller vil melde ud, hvornår tilladelsen kan træde i kraft. Må jeg minde ministeren om, at der fødes 10-15.000 hvalpe her i april, siger Claus Lind Christensen.

Han frygter, at tilladelsen først kommer sammen med den overordnede forvaltningsplan for mårhund og andre invasive rovpattedyr.

- Vi har indtil nu ventet i to år på den forvaltningsplan, og den er endnu ikke færdig. Det er kritisabelt, at politikere og myndigheder ikke handler hurtigere i den her slags sager, hvor netop tiden er den mest afgørende faktor. Er der noget, vi har lært af mårhunden, så er det, at der skal slås til hårdt og hurtigt, siger jægerformanden.

Giv dispensationen nu

Han har derfor denne opfordring til miljøministeren.

- Få den forvaltningsplan vedtaget. Og er den ikke lige på trapperne – det vil sige inden for de nærmeste uger – så giv jægerne midlertidig dispensation til at må bruge natsigtemidler. Når nu ministeren allerede har besluttet sig for, at hun vil give tilladelsen, så skal den jo ikke forhales af, at forvaltningsplanen stadig ikke er færdig. For så vidt jeg forstår, så ønsker ministeren heller ikke at udtale sig om, hvornår den er færdig? Jeg må også minde om, at der tidligere er givet dispensationer til natsigtemidler i bekæmpelsen af vildsvin, så det må være muligt i nuværende lovgivningen, siger Claus Lind Christensen.