Offentliggjort den: 12. marts 2020

Husk også at indberette invasive rovpattedyr

Har du nedlagt en mårhund, en mink eller en vaskebjørn i jagtåret 2019? Så husk at indberette dem ligesom alt andet vildt.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Miljøstyrelsen har modtaget en række henvendelser fra jægere, som af forskellige årsager ikke kunne finde ud af at indberette invasive rovpattedyr. Men det er ganske lige til, faktisk. Og det er vigtigt, at vi husker at gøre det. I alt er der registreret 17 invasive dyrearter i indberetningsskemaet, og iblandt dem befinder mårhund, mink og vaskebjørn sig.

Du behøver ikke lede særligt længe efter de tre famøse invasive rovpattedyr i indberetningsskemaet. De invasive arter (og dermed menes dem allesammen, og ikke kun de tre her nævnte) har nemlig deres eget faneblad neden under Pattedyr, Andefugle og Andre fugle.

Vigtigt at indberette

Ifølge specialkonsulent ved Miljøstyrelsen, Mariann Chriél, er det af yderste vigtighed at også de invasive rovpattedyr registreres i vildtudbytteindberetningen.

- Det er jo vores målepind for hvordan det står til med bestandene rundt omkring i kommunerne, siger hun og nævner, at der tidligere har været tendenser til at ikke alle mårhunde blev indberettet:

- Vi ved at der sidste år var områder, hvor der blev indberettet færre mårhunde end der reelt blev nedlagt, og det er jo ikke ligefrem optimalt, lyder det fra specialkonsulenten.