Offentliggjort den: 29. december 2020

Har du tabt noget på jagten? Så er hjælpen på vej

Mange jægere kommer før eller siden ud for - eller har jagtkammerater, der kommer ud for - at tabe ét eller andet på reviret. Her er det godt at skrive sig DcH's Eftersøgningstjeneste bag øret.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

DcH’s Eftersøgningstjeneste er et gratis tilbud til alle borgere i Danmark - og ikke mindst jægerne. Tjenesten består af et korps af dygtige hundeførere med forkærlighed for at udnytte hundens naturlige lugtesans. Den hjælper dem, som har været så uheldige at tabe ét eller andet af værdi - det være sig telefoner, vielsesringe, mv. Alt, hvad det koster, er kørselspenge til hundeføreren.

- I modsætning til f.eks. schweisshundene, så går vores hunde efter menneskefærten. De er trænet i søgearbejdet, og kan afsøge store områder på kort tid, fortæller DcH-hundefører Kurt Didriksen fra Oksbøl i Vestjylland.

Ring til den landsdækkende vagttelefon

Kurt Didriksen og hans labrador har flere gange hjulpet jægere med at efterspore mistede genstande, f.eks. under årets bukkejagt, hvor han fandt en jægers tabte mobiltelefon:

- Vi vil gerne udbrede kendskabet til DcH's Eftersøgningstjeneste blandt jægerne. Det er ikke alle jagthunde, som er gode til eftersøgning, og så skan man bare vide, at hjælpen altid er nær, tilføjer Kurt Didriksen.

Tjenesten har hundeførere spredt ud over hele landet, og skal man have fat i én, ringer man blot til en vagttelefon, tlf. 7110 4069, som sørger for det praktiske. Vagten sørger for at sende den hundefører, der bor tættest på, og man kan ringe hver dag i tidsrummet kl. 08.00-22.00.

Affektions- og økonomisk værdi

Og hundene finder faktisk meget ofte det, de søger. Ting af både affektions- og økonomisk værdi, som måske pludselig er faldet ud af lommen, eller som er lagt bort i et distræt øjeblik. Det være sig alt fra vielsesringe og telefoner til punge, høreapparater, smykker og sågar et bundstykke til en riffel, som var bortkommet under en jagt. I sidstnævnte tilfælde må der sandelig have været en jæger, som nåede at få sved på panden.

- Ofte oplever vi, at folk har en helt forkert idé om hvor de kan have tabt genstanden. De begynder selv at lede, men alt for ofte uden resultat, forklarer Kurt Didriksen.

- Så er det, man kan ringe til vores vagttelefon. Eftersøgningen starter altid med at vi tager os en snak med folk for at skabe et overblik over situationen, og så lader vi sådan set bare hunden gå i gang med at arbejde.

DcH's Eftersøgningstjeneste leder kun efter mistede effekter - ikke efter dyr og mennesker.

Læs mere om Eftersøgningstjenesten.