Offentliggjort den: 06. maj 2020

Gå på opdagelse i forårsskoven med de små

Mange børnehaver, skoler og SFO’er er i øjeblikket udfordret af pladsmangel pga. corona-situationen. Men foråret er kommet, og der er masser af plads under den åbne himmel. Projekt Bliv NaturligVis bringer her en række ideer til, hvad man kan lave i skoven lige nu.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Solveig Sannem

Det gælder om at tænke ud af boksen i disse tider. Sådan var det også for Kalø Skovbørnehus, som på grund af corona-situationens restriktioner pludselig ikke havde plads nok til ungerne. Men en hurtigt indgået aftale med Danmarks Jægerforbund sikrede, at ungerne nu kan gøre brug af den nyrenoverede bålhytte inde i skoven bagved Jagtens Hus.

Og der er afgjort masser af spændende aktiviteter at kaste sig over i denne tid, hvor bøgen er sprunget ud og foråret for alvor er på vej. Det garanterer Rikke Laustsen fra Bliv NaturligVis, som er et naturformidlingsprojekt for børn, drevet af Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforening.

- Hvad enten man er en børnehave eller en familie på tur, så er skoven lige nu et overflødighedshorn af oplevelser. Faktisk er det kun fantasien – og ens tid – der sætter grænsen, forsikrer hun.

Men for at hjælpe fantasien lidt på vej, både hos børnene i Kalø Skovbørnehus og alle andre i Danmark, har Rikke Laustsen lavet en idéliste til os. Mange af ideerne er suppleret med forskellige ark og hjælpemidler, som gratis kan downloades på Bliv NaturligVis’ hjemmeside.

Leg naturdetektiver

Find forskellige slags spor efter dyr, f.eks. fjer, afgnavede kogler, musehuller, fuglereder, æggeskaller, lorte og fugleklatter, fodspor, mv.

Leg vilde dyr

Hver dag leger I at I er et nyt dyr, f.eks. egern, rådyr, hare, ræv og musvit. I skal f.eks. hoppe, løbe, klatre i træer ligesom egernet, samle kogler og agern til forråd, bygge en rede og gemme jer for rovdyr. Hver dag startes op med snak/læsning om dyrenes adfærd, levemåde og føde. Se billeder af dagens dyr i bøger og måske små videoklip. Hvad spiser dyret? Hvor bor dyret? Har dyret nogen fjender? Har nogen af jer oplevet at se dyret?

Dyst med dyrene

I Danmark lever der en masse seje dyr som f.eks. kan løbe hurtigt, hoppe højt, balancere og bruge deres sanser. I kan prøve at dyste mod dyrene og se om I f.eks. kan hoppe lige så højt så rådyret, løbe lige så hurtigt og lytte lige så godt som ræven. Find inspirationsark til Dyst med dyrene på BlivNaturligVis.dk

På jagt efter haletudser

Det er lige nu, det sker! Haletudser i tusindvis klækkes i vandhuller og søer og I kan være med til at følge deres fantastiske udvikling. Ta´ på tur til det lokale vandhul og fang haletudser. I kan indrette jeres eget akvarium til haletudserne med vandplanter, grus, en stor pind og vand fra vandhullet. Det er en god idé at have en lille akvariepumpe til jeres haletudseakvarium. Fang 10 haletudser som skal bo i jeres akvarium og tag dem med hjem. Nu kan Ifølge haletudsernes udvikling dag for dag – de vokser med rekord fart! Husk, at de små frøer skal sættes tilbage til samme vandhul som I fangede haletudserne i – alle danske frøer er fredede.

Find forårstegn

Tag på tur og kig efter forårstegn i naturen. I kan f.eks. gå på jagt efter udvalgte planter, farver eller lyde. Lav jeres egen æggebakke med billeder og plads til at indsamle de forårstegn I er på jagt efter. I kan f.eks. lede efter nyudsprungende blade, anemoner, mælkebøtter, brændenælder, myrer, bænkebider, sommerfugle, fugle, snegle og frøer.

Spire-forsøg

Når foråret kommer og solen varmer, spirer det frem alle vegne. Gå på jagt efter bog og agern, som I kan tage med hjem og så. I kan også lave spire-forsøg med f.eks. bønner eller karse. Vidste I at bønner er så stærke at de kan sprænge sig vej? Prøv at så en bønne i en blanding af gips og vand, i en gennemsigtig plastkop. Når bønnen spirer vil den sprænge gipsen! Og vidste I at karse er mega stærk? Prøv at så et brev karse på en våd mursten, beklædt med vat. Stil den lyst og hold murstenen fugtig. Læg en anden mursten oven på den såede karse. Når karsen vokser vil den løfte murstenen op! I kan også følge en bønnes udvikling fra frø til plante. Put lidt fugtig køkkenrulle, en bønne og lidt vand ned i en pose med zip-lukning. Hæng posen op på vinduet og følg bønnens udvikling dag for dag. Snak om hvad der skal til for at planter kan spire og gro (vand, næring og lys).

Smag på foråret

Lige nu pibler det frem med spæde urter og grønne blade, som man kan smage på. Tag på jagt efter spiselige urter og blade, I kan f.eks. sanke skvalderkål, løgkarse, brændenælde, ramsløg, mælkebøtte, skovsyre, bøgeblade, violer og bellis. Husk kun at smage på det I kender og ved er spiseligt! I kan smage på urter, blade og blomster som de er, eller lave jeres egne urtefrikadeller over bål. Til urtefrikadeller skal I bruge: Forskellige hakkede urter, æg, rasp, lidt salt og olie til stegning. Rør urter og øvrige ingredienser sammen til en fars og form små frikadeller. Steg dem på en varm bålpande.

Smådyrsjagt

Det pibler frem med smådyr alle vegne. Gå på jagt efter smådyr i naturen – kig under sten og stubbe (husk at lægge dem tilbage igen), søg mellem skovbundens visne blade og grav i jorden – eller søg efter smådyr i vandhuller, søer eller åer med fiskenet. Hvad kan I finde? I kan f.eks. se på smådyr i lupglas, indrette et terrarium eller akvarium, lave små forsøg, eller selv lege Krible Krable-lege.

Bliv NaturligVis er et formidlingsprojekt som bringer jægernes og lystfiskernes engagement i og viden om naturen ud til børn i daginstitutioner, skoler og fritidstilbud. I øjeblikket råder projektet over 150 frivillige formidlere over hele landet, som kan bookes gratis af skoler, daginstitutioner og fritidstilbud. Projektet er støttet af Nordea-fonden.
Læs mere om Bliv NaturligVis