Offentliggjort den: 11. marts 2020

DJR registrering af prøveresultater

Den 11. februar 2020 takkede Jagthundeudvalget ja til en aftale mellem Dansk Jagthunde Registrering og Danmarks Jægerforbund. Tilbuddet om aftalen blev præsenteret af DJR’s formand, Niels Egelund Faddersbøll.

Tekst: Ove Dam Hedegaard

Den nye aftale gør det muligt for alle jagthunde, der er stambogsført i Dansk Jagthunde Registrering (DJR), at få registreret deres prøveresultat opnået ved Danmarks Jægerforbunds anerkendte apporteringsprøver. Resultatet vil følge hunden og blandt andet give merit, samt vises på DJR hvalpeliste. Alle resultater registreres, men kun det bedste/højeste resultat vises på hvalpelisterne.

Følgende prøver er omfattet af aftalen:

• Apporteringsprøven (DJU) - herunder racedysten
  • Udvidet apporteringsprøve
  • Forbundsmesterskab (FM)

Resultaterne vil blive registreret som apporteringsprøve og/eller udvidet apporteringsprøve. For at få resultatet stambogsført skal hundeejeren sende resultatet af prøven til DJR.

I Danmarks Jægerforbund ses aftalen som en god mulighed for medlemmerne med hunde i DJR. Apporteringsprøverne er et meget vigtigt element i dygtiggørelsen og kvalificeringen af hunde og hundefører.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til jagthundekonsulent Ove Dam Hedegaard, odh@jaegerne.dk.