Offentliggjort den: 28. september 2020

DcH-hund hjalp jæger i nød

Mange jægere kommer før eller siden ud for at tabe ét eller andet på reviret eller skydebanen. Her er det godt at skrive sig DcH's Eftersøgningstjenestes vagttelefon bag øret. Det virkede fortrinligt for Jørgen Brøgger, som tabte sit høreapparat.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Hans-Henrik Tungelund

Husk telefonnummeret 7110 4069. Forklaring følger længere nede i teksten, men først en lille historie fra hverdagen:

I sidste uge var der flugtskydning på programmet i en østjysk jagtforening. Det var årets sidste chance for at få afpudset færdighederne med lerduer før sæsonens jagter for alvor sætter ind. Derfor begyndte arrangementet da også kl. 17.00 og sluttede et par timer senere, lige før solnedgang. Og det var netop her, i det svindende dagslys, at jagtforeningens formand, Jørgen Brøgger, med ét opdagede, at hans ene høreapparat manglede. Det var faldet ud ét eller andet sted på skydebanens ret store græsareal, og trods en ihærdig afsøgning af området, var og blev det kostbare apparat borte.

Og hvad gør man så?

Eftersøgningstjenesten er altid klar

Her på hjemmesiden har vi tidligere skrevet en nyhed om DcH, Danmarks civile Hundeførerforenings eftersøgningstjeneste - og det var der heldigvis én af deltagerne på skydebanen, der kunne huske. Nummeret til eftersøgningstjenestens vagttelefon blev fundet frem og der blev ringet. Inden for fem minutter havde man fået kontaktinformationerne på en lokal hundefører, og jagtforeningsformanden kunne aftale med ham, at eftersøgningen skulle finde sted den følgende formiddag kl. 10.00.

Som sagt, så gjort. Dagen efter mødtes Jørgen Brøgger med hundefører Hans-Henrik Tungelund og hans 13-årige formel-1 labrador Chica. I løbet af sin "karriere" har Chica foretaget mange eftersøgninger, ofte med et positivt resultat. Forleden skulle vise sig ikke at være en undtagelse:

- Fra Chica var sat på opgaven og til den havde fundet høreapparatet, gik der under to minutter. Eminent flot arbejde, kunne en lettet Jørgen Brøgger efterfølgende konstatere.

Normalt vil Chica samle den fundne genstand op og bringe den tilbage til sin hundefører, men Hans-Henrik Tungelund har trænet hende til, at når hun lige præcis finder små genstande som høreapparater, så samler hun dem ikke op. I stedet holder hun snuden nede på det, indtil hundeføreren når frem. Chica var igennem 10 år en ivrig konkurrencehund i DcH-regi, indtil hun gik på officiel "pension" i 2018. Sidste uges præstation viser dog, at hun i høj grad stadig er fit-for-fight.

Tøv ikke med at ringe til vagttelefonen

Selvom der selvfølgelig ikke kan udstedes garantier, så finder DcH's eftersøgningshunde ofte det, de søger. Ting af både affektions- og økonomisk værdi, som måske pludselig er faldet ud af lommen, eller som er lagt bort i et distræt øjeblik. Det være sig alt fra vielsesringe og telefoner til punge, høreapparater, smykker og sågar et bundstykke til en riffel, som var bortkommet under en jagt. I sidstnævnte tilfælde må der sandelig have været en jæger, som nåede at få sved på panden.

DcH’s Eftersøgningstjeneste er et gratis tilbud til alle borgere i Danmark - og ikke mindst til jægerne. Tjenesten består af et korps af dygtige hundeførere med forkærlighed for at udnytte hundens naturlige lugtesans. Den hjælper dem, som har været så uheldige at tabe ét eller andet af værdi. Alt, hvad det koster, er kørselspenge til hundeføreren. Tjenesten har hundeførere spredt ud over hele landet, og skal man have fat i én, ringer man blot til vagttelefonen på tlf. 7110 4069. Vagten sørger for at finde frem til den hundefører, der bor tættest på, og man kan ringe hver dag i tidsrummet kl. 08.00-22.00.

Hermed er anbefalingen - endnu en gang - givet videre. Knæk og bræk!