Offentliggjort den: 30. marts 2019

Mere effektiv vildsvinejagt i Sverige

Den svenske regering har besluttet at tillade visse jagtmidler for at gøre jagt på vildsvin lettere og mere effektivt. Det svenske jægerforbund hilser de nye tiltage velkommen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Beslutningen betyder, at elektroniske billedforstærkere, elektroniske billedomformere, termiske kameraer og mobilbelysning i forbindelse med jagtvåbnet er tilladt, når der jages vildsvin. Termisk sigte må dog kun anvendes ved jagt på f.eks. åbent terræn.

- Den voksende vildsvinebestand giver store problemer for landejere og landmænd. Jagten på vildsvin skal derfor lettes og gøres mere effektiv. At tillade disse jagtmidler under vildsvinejagt er et skridt på vejen, siger Sveriges landdistriktsminister Jennie Nilsson i en pressemeddelelse.

I dag er det i Sverige kun tilladt at anvende de nævnte jagtmidler ved individuel godkendelse af Länsstyrelsen. Da vildsvin generelt er nataktive, og da det i Sverige er tilladt at jage dem selv om natten under jagtiden, vil jagten blive lettere og mere effektiv med udstyr som termisk sigte og bevægelig belysning.

- Ændringen vil forhåbentlig føre til at der bliver nedlagt flere vildsvin end i dag. Skader forårsaget af vildsvin på f.eks. afgrøder kan derfor forventes at falde. Desuden kan en øget afskydning og dermed en reduceret vildsvinebestand reducere risikoen for at sprede smitte, hvis afrikansk svinepest skulle komme til Sverige, siger Jennie Nilsson videre.

Beslutningen om at tillade de nævnte jagtmidler hilses velkommen af det svenske jægerforbund, som igennem længere tid har arbejdet for at tillade nye tekniske hjælpemidler til effektivisering af svensk vildsvineforvaltning.

- Sveriges Jægerforbund er for udvikling af nye metoder og værktøjer til jagt. Vi håber, at regeringen i den nærmeste fremtid også kan træffe yderligere beslutninger om at lette vildsvineforvaltningen ved at tillade salg af vildsvinskød. Det vil øge incitamentet hos jægerne og gøre miljøvenligt vildtkød tilgængeligt. Det vil også stimulere den lokale industri, hvilket Tyskland er lykkedes med, siger det svenske jægerforbunds jurist Ola Wälimaa i en nyhed på forbundets hjemmeside.

Ændringerne i den svenske jagtforordning træder i kraft den 15. maj 2019.