Offentliggjort den: 09. august 2019

Jagtforeningen er
jægerlivets salt

En ny jagtsæson står for døren, og vi begynder så småt at længes efter at komme af sted. Ud i naturen og under den åbne himmel, i selskab med gode jagtkammerater og hunden. Men hvad med dem, der ikke har noget sted at gå hen?

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Jeg kender det kun alt for godt fra mig selv. Man har jagttegn - har måske haft det i adskillige år - og knagerækkerne bugner af støvet udstyr, købt i de glade dage umiddelbart efter jagtprøven. Haglbøssen står endnu i våbenskabet, velholdt og olieret, men det er længe siden, den sidst havde ild i løbet.

For da euforien over det nyerhvervede jagttegn havde lagt sig og de første fællesjagter var overstået, gik der ligesom hverdag i den. Jeg bor langt inde i byen, jeg er ikke opvokset med jagt og min omgangskreds er desværre nærmest kirurgisk renset for jægere. Til gengæld kender jeg masser af folk, der er gode til at tegne og til at spille på guitar, men det får være.

Hvad er det egentlig, jeg skal gøre?

Hvorom alting er, så fik jeg ikke gjort så meget mere ved det - bortset fra en sjælden jagtinvitation i ny og næ, og siden er årene rullet. Alligevel kribler det i mig, hver gang en ny jagtsæson står for døren. Bliver det i år, jeg får gjort noget ved det, og hvad er det egentlig, jeg skal gøre? Hvordan kommer jeg tilbage på sporet? Jeg vil jo gerne – ja, det mærkes helt tydeligt.

Hvis du ikke har bekendte, der selv er jægere og som måske ligefrem har deres eget revir, kan det faktisk være svært at få hul på bylden. Man står ligesom alene, udenfor i mørket, og kigger ind i den hyggelige, lune stue.

Grænseoverskridende kontakt

I Danmarks Jægerforbund har vi 857 jagtforeninger, der udelukkende eksisterer med henblik på at skabe fællesskaber omkring jagt. De findes bogstaveligt talt overalt i Danmark. Uanset hvor du bor, findes der en jagtforening inden for køreafstand fra din bopæl. Mange af dem har deres egne revirer, hvor de afholder jagter, og de arrangerer flugtskydning og indskydning af riffel på den lokale skydebane, mv.

Alligevel kan det være grænseoverskridende at tage skridtet og kontakte en fremmed jagtforeningsformand. For gider de overhovedet have sådan en ”nybegynder” som mig rendende? Er de alle sammen gamle jagtkammerater igennem de sidste 40 år, og vender de ryggen til mig, når jeg træder ind ad døren første gang? Hvad nu, hvis jeg glemmer at feje hatten af hovedet og glemmer at give hånd til dem alle sammen – tilgiver de mig så?

Start forfra og lad de erfarne hjælpe

Men jeg kan kun anbefale dig at gøre det alligevel. Spring ud i det! Hvis du, som jeg, er ude af træning og savner øvelse med haglbøssen, så vær ærlig og sig det, som det er. Start forfra, og lad de erfarne hjælpe dig i gang med en dejlig hobby igen.

Det har jeg gjort i år, og jeg glæder mig usigeligt! Find din lokale jagtforening her – skynd dig at kontakte den og hør, hvad den kan tilbyde dig!

Knæk & bræk!