Offentliggjort den: 07. november 2019

Jagtforening franarret €18.028

En lukket agent og en usamarbejdsvillig svensk leverandør af lerduer kostede i sommer en sjællandsk jagtforening over 130.000 kroner. Sagen skal nu prøves ved retten.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen og Johannes Bojesen

Det hele begyndte i foråret 2019, hvor Køge-Herfølge Jagtforening bestilte 33 paller lerduer. Lerduerne blev bestilt hos den svenske leverandør, Super Star Spräckutrustning i Herrljunga , via deres repræsentant i Danmark. Det blev aftalt, at pengene skulle overføres udenom agenten, Target Shooting Denmark (TSD) ved Ulrich Løcke, og direkte til Super Star, som straks herefter ville igangsætte ordren.

- Som mange andre jagtforeninger er vi vant til at betale for lerduer umiddelbart inden levering og har indtil nu ikke være specielt bekymret for denne praksis. Dette har imidlertid ændret sig, fortæller foreningens kasserer, Trine Bøgelund.

For efter at foreningen i god tro har overført €18.028 direkte til Super Stars bankkonto, sker der intet. Lerduerne dukker aldrig op.

Kreditorerne står i kø

Da Køge-Herfølge Jagtforening efter nogen tid rykker Super Star for leverancen på de 33 paller lerduer, får man at vide, at Super Star ikke agter at sende lerduerne. Årsagen er, at de anser jagtforeningens direkte bankoverførsel som afdrag på deres danske agents gamle gæld til Super Star.

- Det kom som et kæmpe chok for os, som et lyn fra en klar himmel. Super Star argumenterer, at vi ikke har handlet med dem, men med deres danske agent og at de derfor hverken vil refundere pengene eller levere lerduerne, så længe de ikke har fået betalt deres fulde tilgodehavende hos ham, forklarer Trine Bøgelund.

Først nu får Køge-Herfølge Jagtforening at vide, at den danske agent havde anmeldt lukning af firmaet tre uger før bestilling, med ophør tre dage før leveringen skulle finde sted, dog uden at han fandt det nødvendigt at orientere foreningen. I dag står adskillige kreditorer i kø - heriblandt Super Star - for at få deres tilgodehavende.

- Men hvad betyder det, når nu vi netop ikke har betalt via agenten, men direkte til leverandøren? spørger Trine Bøgelund.

Sagen har også påvirket hende på det personlige plan:

- Jeg er hverken finansekspert eller jurist. Jeg forsøger bare på frivillig basis i min fritid at hjælpe med jagtforeningens bogholderi. Det er mig ubegribeligt, at de mennesker overhovedet kan sove om natten, siger hun.

Jagtforening stævner Super Star

I sommer, kort efter den nedslående meddelelse, kørte en delegation fra Køge-Herfølge Jagtforening en tur til Sverige. Her opsøgte de Super Stars direktør og ejer, Jan-Åke Bengtsson, i forsøget på at indlede en dialog i forståelse. Man argumenterede for, at betalingen netop ikke havde fundet sted via den lukkede agent, men direkte til Sverige. De talte for døve øren.

- Der har overhovedet ikke været nogen imødekommenhed. Vi har derfor valgt at stævne Super Star med krav om tilbagebetaling af det overførte beløb eller levering af de lerduer, som Super Star skriftligt lovede at levere straks efter modtagelse af forudbetalingen, lyder det fra Køge-Herfølge Jagtforenings formand, Peter Vilstrup.

- Det er godt at vi har så stærk en økonomi i vores jagtforening. Mange andre danske jagtforeninger ville aldrig have overlevet det, som vi har været udsat for. Vi er reelt blevet franarret over 130.000 kroner af et skruppelløst firma, fortsætter formanden.

Svenskerne tager til genmæle

Som modsvar på den danske stævning har Super Star meddelt, at man også forlanger sagen prøvet ved retten i Sverige. Et træk, som Køge-Herfølge Jagtforenings advokat vurderer kan skyldes et ønske om at presse foreningen økonomisk. For hvor langt er man villig til at gå? Hvor mange penge har man at føre sag for?

Men ifølge Super Stars direktør og ejer, Jan-Åke Bengtsson, er det slet ikke hans firma, der er skurken. Han peger i stedet på den danske agent. Ifølge Jan-Åke Bengtsson havde Super Star nemlig længe før den famøse handel med Køge-Herfølge Jagtforening meddelt agenten, at han ikke fik flere lerduer fra dem, før han havde betalt de penge, de havde til gode hos ham. Et beløb, der svarer til omtrent 200.000 danske kroner.

Ifølge direktøren er Super Star også blevet kontaktet af andre danske skydebaner, der har været meget tæt på at havne i samme situation - og med risiko for at miste endnu større beløb.

Dansk eller svensk lovgivning?

I Danmarks Jægerforbund kender jurist Mikala Høj Laursen ikke umiddelbart til lignende sager. Men det er en bemærkelsesværdig sag, som viser hvor forsigtig man desværre ofte er nødt til at være, når det drejer sig om transaktioner på tværs af landegrænser:

- Ved indgåelse af en aftale om køb af løsøre, f.eks. lerduer, skal man være opmærksom på aftale- og købelovens almindelige regler. Bor sælger ikke i Danmark, skal man også være opmærksom på, om det er dansk lovgivning, som gælder for købet, eller om det er sælgers lands lovgivning, der er gældende, siger Mikala Høj Laursen, som dog ikke kender den aktuelle sag i detaljer og derfor kun kan udtale sig generelt.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ulrich Løcke i forbindelse med denne artikel.