Offentliggjort den: 19. august 2019

Jagt & Mennesker på frilandsmuseum

Hjerl Hedes gamle gårde og huse og den omkringliggende natur danner den perfekte ramme om levendegørelsen af jagtens historie. Det sker når eventet Jagt & Mennesker løber af stabelen 24.-25. august.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Hjerl Hede

Når frilandsmuseet Hjerl Hede ved Vinderup i Vestjylland blænder op for arrangementet Jagt & Mennesker, sker det i tæt samarbejde med jægerforbundets Kreds 2. Arrangementet afholdes i år for 7. år i træk, og omfatter en lang række facetter ved jagten op igennem tiden. Oplev f.eks. sortkrudtskytter, bueskydning, smagsprøver og jagtridning - for blot at nævne nogle få eksempler.

Det er en gruppe af museets frivillige, der, sammen med lokale jægere, er med til at give gæsterne nogle fantastiske oplevelser. Savværket kører, der er gang i bageriet, og der kan handles i købmandsbutikken. Arrangementet henvender sig både til jægere og ikke-jægere, børn og voksne. I velkomstcenteret vil der være forskellige salgsstande og arbejdende værksteder. Ude i museumsområdet kan du bl.a. opleve:

• forlægning af nyskudt vildt
  • forskellige hunderacer
  • falkoner
  • jagthornsblæsere
  • pelsning af ræve
  • smagsprøver på vildtretter
  • vildtparade
  • sortkrudtskytter
  • bueskydning
  • laserskydning
  • jagtridning
  • forskellige børneaktiviteter og konkurrencer m.m.

Hvornår: 24.-25. august kl. 10.00-17.00.
Se mere på facebook: Jagt&Mennesker på Hjerl Hede

Læs mere om Hjerl Hede.