Sekretær i Kronjyllands Jagtforening Anders Christensen (tv) modtager den interne Jægerpris. Formand Claus Lind Christensen overrækker.

Innovativ slamsuger-oprydning udløser hæderspris

Kronjyllands Jagtforening modtager Danmarks Jægerforbunds interne Jægerpris for sin gode idé om effektiv oprydning af gammelt affald på skydebanen. Ideen er lige så simpel, som den er genial: Affaldet skulle nemlig suges væk.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Max Steinar

I Kronjylland Jagtforening har man længe været enige om, at der snart skulle gøres noget. Foreningens flugtskydebane er - som så mange andre i landet - gammel og har været aktiv i et halvt århundrede. Man har drøftet haglpatroner med nedbrydelige haglskåle og lerduer, fremstillet i nedbrydelige materialer, men om man så indførte det hele den dag i morgen, fjerner det jo ikke de sidste 50 års efterladenskaber.

30-40 cm tykt lag af gamle lerduer

Men så var der et medlem, som fik en lys idé: Hvorfor ikke suge affaldet væk? Derfor valgte foreningen at teste ideen af, og lejede simpelthen en slamsuger en hel lørdag. Og det viste sig at være temmelig effektivt:

- Den kunne uden videre suge både haglskåle, lerduerester, hele lerduer og alt hvad der ellers ligger af affald på skovbunden op. Med den har vi renset to hele nedfaldsområder for fortidens levn. Samlet set sugede vognen omkring 15 kubikmeter op - og det er vel at mærke lerduer, der er fuldstændig knust, så den opsamlede volumen har sikkert været langt mere end det firedobbelte. Nogle steder har vi fjernet et 30-40 cm tykt lag af gamle lerduer og haglskåle - selv sorte duer, som det er rigtig mange år siden, vi stoppede med at bruge, fortæller Thomas Skifter, formand for Kronjyllands Jagtforening i artiklen ”Slamsuger rydder op på skydebane.”

15 sekunders åbenbaring

Da Danmarks Jægerforbunds delegerede trådte sammen til det årlige repræsentantskabsmøde i Vingsted Centret i weekenden, mødtes den innovativt tænkende jagtforening således med klapsalver, da foreningens sekretær, Anders Christensen, på foreningens vegne modtog jægerforbundets interne Jægerpris.

Med prisen fulgte et beløb på 10.000 kr.

Anders Christensen beskrev selv ideen som en ”15 sekunders åbenbaring,” hvor det visionære medlem pludselig kom i tanker om slamsugeren.

- Vi brugte en weekend på det, og det er ikke sidste gang, vi gør det. Nu er ideen givet videre – god arbejdslyst derude, sagde han bl.a. videre i sin takketale.

En smart og enkel måde

I begrundelsen for tildelingen af prisen hedder det blandt andet, at:

”Denne foretagsomme jagtforening har senest taget fat på en grundig oprydning på skydebanen på en smart og enkel måde. Den tager ansvar for fortidens synder på et problemområde, som rigtig mange jagtforeninger står over for. Den har valgt en billig og smart løsning, og har fortalt om den til andre for at kunne inspirere dem (…) Kronjyllands Jagtforening har valgt at tage hånd om det virkelige problem, som er fortiden.”

Danmarks Jægerforbund ønsker Kronjyllands Jagtforening stort tillykke med hædersbevisningen.