Havjæger-kontrol: Ikke noget at komme efter

Formanden for Danmarks Jægerforbunds strand- og havjagtudvalg, John Friborg, deltog i slutningen af jagtsæsonen i Marinehjemmeværnets kontrol af strand- og havjægere ved Lillebælt. Alle havde orden i sagerne.

Tekst: Hans Kristensen

Formanden for Danmarks Jægerforbunds strand- og havjagtudvalg, John Friborg, gik ud af januar måned med et smil på læben.

Det skyldes hans deltagelse i en kontrol af strand- og havjægere, som Sydøstjyllands Politis maritime afdeling gennemførte i Lillebælt umiddelbart inden havjagtsæsonens afslutning.

Her var der til John Friborgs store glæde, og til jægernes ros, nemlig ikke det mindste at sætte en finger på.

Marinehjemmeværnet og politiet kontrollerede ved jagtsæsonens slutning et større antal jægere i Lillebælt. Alle havde orden i sagerne. Foto: John Friborg.

En perfekt jagtdag

Vejret var nærmest perfekt, både til havjagt og til politikontrol: En svag vind stod ind fra sydvestlig retning, og solen på himlen havde kun beskeden konkurrence fra drivende småskyer.

Tidligt om morgenen stævnede politipatruljen ud fra Fredericia i marinehjemmeværnets hurtige gummibåd, der blev fulgt af en af hjemmeværnets lidt større patruljebåde, der blev brugt som base til sagsbehandling m.v. i forbindelse med kontrollen.

Ifølge politiassistent Søren Vind fra Sydøstjyllands Politi blev mange forskellige fartøjer standset og kontrolleret. De allerfleste var ude i havjagtsbåde, men politiet kontrollerede også en speedbåd og en turbåd med et jagtselskab. Samlet set blev der kontrolleret 30 personer i 14 forskellige fartøjer.

Flot resultat

Politiet så blandt andet på jagtbådenes hastighed, på de anvendte typer af våben og ammunitionstype, på hvilke vildtarter, der var nedlagt samt naturligvis på, at alle jægere i bådene var i besiddelse af et gyldigt jagttegn.

– Jægerne tog politiets henvendelse med et smil, og det havde de god grund til, kommenterer John Friborg. – Alle de kontrollerede jægere havde nemlig orden i sagerne, og der blev ikke skrevet en eneste rapport.

– Godt gået, jægere! Lyder det derfor fra udvalgsformanden, der ikke kun glæder sig over, at der ikke var brud på jagtlovgivningen, men også over, at havjægerne i Lillebælt alle som én også havde styr på det lovpligtige redningsudstyr.

Turen gik fra Fredericia sydpå gennem Lillebælt og rundt om Brandsø. Tilbage gennem bæltet til Trelde Næs og indsejlingen til Vejle Fjord. Foto: John Friborg.

Viden gives videre

Rosen til Lillebælts jægere kommer i øvrigt fra en erfaren herre. Det er nemlig ikke første gang at John Friborg er med til at kontrollere, at alt er i orden hos vandets jægere.

Indtil han for få måneder siden gik på pension, var han selv aktiv i politiet, og gennem 20 år har han, ikke mindst på grund af sit jagtlige specialkendskab på området, været fast deltager på denne kontroller af strand- og havjægere.

For ham var sejlturen derfor også en måde at give stafetten videre på, således at områdets jægere også i fremtiden kan møde kompetente betjente med en passende jagtfaglig ballast ved kontrollerne til søs.

At patruljerne også fremover vil opleve, at der ikke er meget at komme efter på kontrollerne, er John Friborg ikke i tvivl om.
– Det er jo ikke første gang, vi oplever, at jægerne har orden i sagerne derude. Som formand for Strand- og havjagtsudvalget er jeg meget tilfreds, konkluderer han.