Offentliggjort den: 27. november 2019

Forsvaret tester blyfri riffelammunition

Forsvaret har i samarbejde med Danmarks Jægerforbund testet fabriksladet blyfri riffelammunition på det danske marked. De færdige resultater offentliggøres til april.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

I begyndelsen af november 2019 har Forsvaret sammen med Danmarks Jægerforbund udført den hidtil mest omfattende test af blyfri riffelammunition. Testen tager udgangspunkt i alt fabriksladet blyfri riffelammunition på det danske marked, og formålet med testen er at undersøge alt lige fra præcision til anslagsenergi.

Store forskelle på ammunition

Vi løfter først sløret for de endelige testresultater i apriludgaven af Jæger, men vi kan allerede nu afsløre, at der er meget stor forskel på måden hvorpå projektilerne deformerer og ekspanderer, når de rammer vildtet.

For at teste sidstnævnte parameter er der for hver type blyfri riffelammunition blevet afgivet et skud ind i en gelatineblok på 100, 200 og 300 meters afstand, og fotos af disse blokke har du mulighed for at nærstudere, når artiklen bringes til april.

Intet er overladt til tilfældighederne

Indtil da kan du se den forklarende video herunder, hvor Nicholai Vigger Knudsen fra Danmarks Jægerforbund og Kurt Didriksen og Jesper Holm fra Forsvaret forklarer, hvordan testen er blevet udført. I videoen står det klart, at intet er overladt til tilfældigheder, når Forsvaret tester ammunition.

Videoen varer 05,04 minutter.

Video: Christian Lang Jensen