Offentliggjort den: 10. juli 2019

Formand for Danmarks Jægerforbund: ”Mårhundejægerne yder en stor indsats”

Formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, fulgte søndag aften tre mårhundejægere på en lidt usædvanlig opgave. Han var efterfølgende fuld af beundring for den jagtlige indsats i forbindelse med mårhundebekæmpelsen.

Tekst: Christian Lang Jensen
Foto: Claus Lind Christensen og Christian Lang Jensen

Mange jægere, som arbejder indædt for at komme den invasive mårhund til livs, får til tider mulighed for at komme på nogle lidt specielle opgaver. Claus Lind Christensen fulgte søndag d. 7. juli Peder Jensen, Søren Beck og Jesper Munkholm på en af disse særlige opgaver.

Jagt i baghaven

Opgaven bestod i, at en borger havde henvendt sig til Peder Jensen, da hun havde observeret en mårhund i sin baghave. Herefter brugte Peder Jensen nogle dage på at kortlægge mårhundenes færden i haven, hvorpå han allierede sig med Søren Beck og Jesper Munkholm for at få fjernet mårhundefamilien.

Hvordan opgaven forløb, kan du se i videoen herunder:

Claus Lind Christensen udtaler efter at have overværet den vellykkede regulering:

- Jeg er fuld af beundring for de mange, der yder en kæmpe indsats for at bekæmpe mårhunden, men jeg beundrer i ligeså høj grad det stærke jægerhåndværk, disse jægere besidder. Det at arbejde intensivt med mårhunden er ikke bare at gå en tur i skoven. Det kræver gode færdigheder.

Denne aften var utrolig givtig, da den udover at være meget spændende også tilførte mig meget mere konkret viden om, hvilke udfordringer jægerne står med, når de bekæmper mårhunden. Denne viden vil jeg bringe ind i det fremadrettede arbejde med fokus på at gøre betingelserne for mårhundejægerne så gode som overhovedet muligt.

Opdatering: Tirsdag aften vendte tæven igen tilbage til foderpladsen sammen med 3 hvalpe. Peder Jensen og de andre reguleringsjægere giver dem ro et par dage endnu, hvorefter de tager ud for at se, om de kan få nedlagt hunnen og de resterende hvalpe.