Offentliggjort den: 16. september 2019

DJ i grønt inspirationsmøde på Christiansborg

De grønne interessenter i Danmark var inviteret til en snak om, hvordan landet igen kan blive en grøn stormagt. Bæredygtig benyttelse af naturen og fokus på landbrugsland var iblandt DJ's indspark.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Fra biodiversitet i skov og på mark, over cirkulær økonomi til affaldssortering. Og tøjspild, brændeovne, neonicotinoider, akvakultur, bomtrawl i Skagerrak, havvindmøller, lavbundsarealer, økologi, plastikafgift og meget, meget mere.

Deltagerne kom vidt omkring, da Socialdemokratiets miljø- og verdensmålsordfører Mette Gjerskov inviterede til grønt inspirationsmøde på Christiansborg, torsdag den 12. september.

Klædt på til politiske diskussioner

Til mødet havde hun inviteret en lang række af de grønne interessenter i Danmark - ja, faktisk alle dem, hun kunne komme i tanker om. Heriblandt Danmarks Jægerforbund, DOF, DN, Landbrug & Fødevarer, Sportsfiskerforbundet, Verdens Skove, Dansk Botanisk Forening, Det Økologiske Råd, mv.

- Det er utrolig vigtigt, at vi politikere får en solid fornemmelse af, hvad der rører sig på vores ordførerområde. Som miljøordfører er jeg helt afhængig af, at gode folk vil bruge deres tid på at klæde mig på til de politiske diskussioner. Og det var helt, helt tydeligt, at de havde forstået, at det er nu, der skal handles, skriver Mette Gjerskov på sin facebookside om mødet, som hun i øvrigt beskriver som en "total optur."

Fokus på alm. natur og landbrugslandet

Jægerforbundet var repræsenteret af jagtfaglig chef Niels Søndergaard, som også karakteriserer mødet som en succes:

- Det var skønt at opleve en ligefrem og lydhør miljøordfører i øjenhøjde. Bæredygtig benyttelse af naturen fører til en mere grundlæggende forståelse for, at naturen skal beskyttes. For os er det vigtigt, at vi i snakken om naturbeskyttelsen ikke må glemme den almindelige natur i landbrugslandet og skoven, fremfor et ensidigt fokus på urørt skov, naturzoner mv. Vi skal have komplette levesteder for alt dyreliv, understreger Niels Søndergaard.

Med det vel overståede dialogmøde er arbejdet kommet godt fra start.