Offentliggjort den: 05. marts 2019

De nye vildtforvaltere er startet!

I februar startede 16 nye elever på Vildtforvalteruddannelsen, hvor de skal gå de næste 9½ måneder.

Tekst: Peter Smærup
Foto: Peter Smærup m.fl.

Uddannelsen startede med den traditionelle introtur, hvor eleverne stifter bekendtskab med naturen på Djursland, samtidig med de får nogle kilometer i benene på en fire dages tur. Udover muligheden for sightseeing i lokalområdet, har introturen også til formål at introducere elever og undervisere for hinanden i en anden ramme end undervisningslokalet.

Holdets 16 elever fordeler sig med 9 elever fra Herregårdsjægeruddannelsen, 4 elever med baggrund som skov- og landskabsingeniør og 3 skov- og naturteknikere. Vildtforvalteruddannelsen fungerer som afslutning til Herregårdsjægeruddannelsen og overbygning til de andre uddannelser.

Herregårdsjæger- og Vildtforvalteruddannelsen flytter

På Herregaardsjægernes generalforsamling i 2017 blev det besluttet, at uddannelsen skulle flyttes fra Københavns Universitet og Skovskolen til Danmarks Jægerforbund og Jagtens Hus. Uddannelsen afvikles som tidligere i samarbejde med Skovskolen og andre uddannelsesinstitutioner, men den administreres af Vildtforvaltningsskolen, Danmarks Jægerforbund. Læs mere om den nye struktur i majudgaven af Jæger.

Se mere her: Herregårdsjæger- og Vildtforvalteruddannelsen