Offentliggjort den: 21. maj 2019

Bornholmsk ræv fanget på vildtkamera

For første gang i 30 år synes det nu bevist, at ræven er tilbage på Solskinsøen. En lokal jæger fangede forleden det, der sandsynligvis er en ung tæve, med vildtkameraet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Thomas Iversen (modelfoto)

Det var jægeren Orla Hansen, der én gang for alle kunne sætte en stopper for de mange gisninger og diskussioner om, hvorvidt der stadig skulle befinde sig ræv på Bornholm. Med sit vildtkamera lykkedes det nemlig Orla Hansen at føre bevis for påstanden om, at ræven er tilbage på øen. Kameraet var sat op i en skov i Olsker

Orla Hansen er i øvrigt Danmarks Jægerforbunds buekoordinator på Bornholm, og det var da også i forbindelse med bukkejagten, at han havde opsat kameraet.

- Vi kiggede først på billederne og sagde: En ræv? Det kan jo ikke passe. Men der er ingen tvivl, det er en ræv, siger Orla Hansen til TV2 Bornholm.

Ræven blev erklæret uddød på Bornholm efter en skab-epidemi i slutningen af 1980'erne, men efter Orla Hansens videoklip er arten atter bekræftet på Bornholm. Også jægerforbundets lokale kredsformand, Steen Friis, bekræfter at der er tale om en ræv:

- Det er da spændende, og det bliver interessant at se hvordan det udvikler sig. Om der er flere. Men jeg kan bare ikke forstå, at der ikke er nogen af de mange jægere, der har været ude på bukkejagt siden den 16. maj, der har set noget, siger Steen Friis til TV2 Bornholm.

Han antyder, at ræven kan være sat ud for nylig - hvilket bakkes op af Naturstyrelsens skovfoged John Orbitt:

- Jeg kunne da godt tro, at der er nogen, der har sat den ud for at lave sjov, siger han til den lokale tv-station.

Det er ulovligt at udsætte ræv uden tilladelse, og på Bornholm er det også ulovligt at skyde den, da ræven er lokalfredet. Senest i januar 2019 blussede ræve-debatten igen op på Bornholm, da der blev fundet en trafikdræbt ræv på øen. Mange mente dog, at den kunne være blevet lagt ud med vilje.

Se indslaget på TV2 Bornholm, inkl. billederne fra vildkameraet - klik her!