Jakob Ellemann-Jensen bliver ny miljø- og fødevareminister

Efter en ministerrokade i VLAK-regeringen, står det klart at statsminister Lars Løkke Rasmussen har udpeget Jakob Ellemann-Jensen som ny miljø- og fødevareminister. Konservatives Søren Pape Poulsen fortsætter som justitsminister.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Der har været travlt på ministergangene på Christiansborg siden både Søren Pind og Esben Lunde Larsen i går (tirsdag den 1. maj) meddelte, at de trak sig fra deres respektive ministerposter og politik – Esben Lunde Larsen trækker sig dog først fra politik ved næste valg.

Det har blandt andet betydet, at Lars Løkke Rasmussen har skulle finde en ny miljø- og fødevareminister, og her faldt valget altså på Jakob Ellemann-Jensen.

- Jeg vil gerne sige mange gange tillykke til den nye miljø- og fødevareminister, det er et spændende valg med Jakob Ellemann-Jensen, og jeg ser frem til et godt kommende samarbejde med ham. Samtidigt vil jeg gerne takke for samarbejdet i de sidste par år med Esben Lunde Larsen, siger Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund.

Esben Lunde Larsen har været miljø- og fødevareminister siden februar 2016. Han har i skrivende stund ikke oplyst yderligere om, hvad baggrunden for hans beslutning om at trække sig fra politik er.

Jakob Ellemann-Jensen træder ind som minister dags dato.