Hvor må jeg indskyde min jagtriffel?

Som riffeljæger står du måske en gang imellem overfor den udfordring, at du har behov for at indskyde din jagtriffel eller bare få verificeret, at den stadig rammer, der hvor den skal, men skydebanen har ikke åbent – hvad gør du så?

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen, Danmarks Jægerforbund

Det eneste lovgivningen direkte giver mulighed for, når du vil indskyde din jagtriffel er, at du tager på en godkendt skydebane. Hvad er så en skydebane?

Definitionen på skydebane er i dette sammenhænge og ifølge skydebanebekendtgørelsen:

”et areal med et eller flere skydebaneafsnit, som hver især har én eller flere skydestandpladser eller skiveopstillinger, der permanent er indrettet til skydning med håndskydevåben…”.

Derudover findes der desuden både midlertidige og permanente skydebaner til terrænskydning, flugtskydning, fugleskydning, paintball m.m.

Det alle skydebaner dog har til fælles, er at de skal godkendes af politiet, inden man påbegynder indretning eller anlæggelse, og igen inden man begynder at anvende dem.

Du har måske, ligesom mange jægere igennem tiden indskudt din riffel i private grusgrave, på jagtreviret, hjemme på gården eller lignende. En af udfordringerne med dette er, at det ikke direkte fremgår om det er tilladt eller forbudt. Der er dog en række praktiske årsager til, at du bør tænke dig om en ekstra gang, inden du næste gang indskyder din riffel f.eks. ude på marken.

Når du vil ud og indskyde din riffel, skal du huske:

• at du altid skal efterleve ordensbekendtgørelsens § 12, hvori der står at ”det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.”
  • at du ikke nødvendigvis er forsikret, da den lovpligtige jagtforsikring kun dækker det erstatningsansvar, du som jagttegnsindehaver pådrager dig ved at affyre skud under jagt, dvs. under efterstræbelse af vildt eller ved at skydevåbnet affyres utilsigtet under en jagt eller i umiddelbar forbindelse med jagtens påbegyndelse eller afslutning. Så hvis der går noget galt, kan du risikere at stå med en meget stor regning.
  • at skydebaner skal være forsikret, så de dækker personskade eller tab af forsørger på indtil 10.000.000 kr. og tingsskade på indtil 2.000.000 kr. pr. skade, der er forårsaget ved en enkelt begivenhed. (Alle skydebaner, der anvendes i regi af Danmarks Jægerforbund (DJ), er dækket af DJ´s kollektive ansvarsforsikring).
  • at et areal, der regelmæssigt benyttes til skydninger, kan betegnes af Miljøstyrelsen som en skydebane og at miljøbeskyttelsesloven så kræver, at der udarbejdes en miljøgodkendelse. Med regelmæssigt forstås, at det samme areal anvendes til skydning mere end fem dage om året.

Det er Danmarks Jægerforbunds anbefaling, at man kun anvender godkendte skydebaner til indskydning af jagtrifler, da man på den måde er sikker på, at både forsikringsforhold og almensikkerheden er på plads.

Skydebaner som f.eks. Københavns Skyttecenter på Amager og Vingsted Skyttecenter vest for Vejle har næsten åben hver eneste dag.

Derudover kan man finde en oversigt over godkendte skydebaner her