Folkemødet 2018: Skal børn mere ud i naturen kræver det samarbejde

Alt for mange børn kommer for lidt ud i naturen. Hvis det skal laves om, så kræver det bredt samarbejde mellem de grønne organisationer, forældre, det civile samfund og regeringen. Det var konklusionen på et arrangement hos Danmarks Jægerforbund på Folkemødet, hvor blandt andet undervisningsminister Merete Riisager deltog. Se videoen nede i teksten.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Hvis vores børn skal vokse op som hele mennesker med en god forståelse af sig selv, deres plads i verden og i den natur vi alle er en del af, så kræver det, at børnene kommer mere ud i naturen, end de gør i dag.

Opgaven, med at give børnene de vigtige naturoplevelser, er så stor, at ingen grøn organisation kan løfte den alene. Men hvad hvis de samarbejder?

Det var spørgsmålet, som Danmarks Jægerforbund stillede til en debat på Folkemødet på Bornholm fredag formiddag.

Sammen med elever fra Svaneke Friskole diskuterede undervisningsminister Merete Riisager (LA), Nordea Fondens direktør Henrik Lehmann Andersen, bestyrelsesmedlem i Friluftsrådet Flemming Torp, centerleder ved Center for børn og natur, Københavns Universitet, Søren Præstholm og Jægerformand Claus Lind Christensen, hvordan de grønne eventuelt kan samarbejde om den store opgave.

Se videoen fra debatten i toppen af artiklen.

I næste uge ligger vi en længere video op, så du kan høre nogle af de mange gode pointer fra hele panelet.