Offentliggjort den: 22. august 2018

Antal aspiranter ved forårsjagtprøven er faldende

Antallet af aspiranter der gik til jagtprøven i foråret 2018 er faldende i forhold til tidligere år, viser de seneste tal fra Miljøstyrelsen

Tekst: Jes Skadborg Mikkelsen, Danmarks Jægerforbund

For første gang siden indførelsen af den nye jagtprøve i 2014, ser det ud til at der er sket et fald i antallet af aspiranter, som går til jagtprøven. Den sæsonmæssige statistik fra Miljøstyrelsen viser, at der i foråret 2018 var 3.958 personer som aflagde jagtprøve, og af disse bestod 2.472 personer prøven.

I forhold til de sidste par år er der tale om et ganske markant fald, men hvorvidt der er tale om en tendens eller blot en afvigelse, fortæller tallene fra Miljøstyrelsen ikke noget om på nuværende tidspunkt.

Den samlede opgørelse forventes sidst på året. Efterårssæsonen for jagtprøver løber fra den 15. september til 31. oktober.

• Forår 2017: 4.606 personer aflagde jagtprøve, af disse bestod 2.959
  • Forår 2016: 4.615 personer aflagde jagtprøve, af disse bestod 2.728

Kilde: Miljøstyrelsen; tal kan indeholde fejlkilder grundet korrigering fra Naturstyrelsens enheder.