Offentliggjort den: 25. januar 2017

Ny jægerrepræsentant i Nationalpark Thys bestyrelse

Nationalpark Thy har fået en ny bestyrelse - og jægerne en ny repræsentant i det nordjyske. DJ indstillede blandt andet Karen Serup, som ministeren nu har udnævnt som bestyrelsesmedlem.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Karen Serup er efter indstilling fra Danmarks Jægerforbund blevet udpeget af Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen som medlem af bestyrelsen i Nationalpark Thy. Det betyder samtidigt et farvel til jægernes tidligere repræsentant, Tage Espersen, der efter otte års flot arbejde ikke kunne genvælges til endnu en periode.

Karen Serup er aktiv jæger og hundefører med 30 års erfaring fra jagtmarkerne i og uden for Nationalpark Thy. Hun er uddannet pædagog og har mere end 25 års erfaring som leder af blandt andet pladsanvisningen i Thisted kommune. Hun er også en erfaren dame, når det komme til bestyrelsesarbejde, hvor hun har lagt mange timer i den lokale jagtforening og som formand for Hjerteforeningen i Thisted.

Jagtens rolle skal fastholdes

Det er altså med masser af erfaring i bagagen, at Karen Serup overtager taburetten i bestyrelsen, og de første opgaver står da også allerede klart for hende: Nationalparkcenteret og jagten i centrum.

- Jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang med arbejdet i nationalparkens bestyrelse. Øverst på dagsordenen for den nye bestyrelse står det kommende Nationalparkcenter.

Med centeret forventer Karen Serup også, at der kommer en rigtig spændende opgave med at sikre en god formidling af jagt og vildt i området til turister og besøgende.

- Jeg vil også gerne se på mulighederne for at gøre vildtkød fra Nationalparken lettere tilgængelig for ikke-jægere. Og så vil jeg naturligvis være på vagt for at sikre, at den beslutning, der blev taget ved Nationalparkens oprettelse, om at der ikke må ske indskrænkninger i mulighederne for jagten på grund af Nationalparken, bliver overholdt, fortæller hun.

Nationalpark Thy blev oprette i 2007 og indviet i 2008. Processen frem mod oprettelsen var demokratisk anlagt og borgerne i området var inddraget hele vejen. I den tid var Karen Serup også aktiv som borgerne:

- Den gode proces er helt sikkert årsagen til, at thyboerne bakker så flot op om deres Nationalpark. Det vil være den nye bestyrelses fornemme opgave at fortsætte det arbejde og den indragelse. Demokrati består jo i, at alle giver lidt og får lidt, og det bliver der helt sikker brug for, når så mange forskellige interesser skal tilgodeses. Jeg synes, det er nogle spændende personer, der er udpeget til bestyrelsen, og jeg glæder mig meget til samarbejdet.

Du kan se hele bestyrelsen på Nationalpark Thys hjemmeside.