Offentliggjort den: 22. februar 2017

Når dyr bliver trælse: Kom til socialt foredrag – eller bliv selv vært i jagtforeningen

Sæt jer sammen, få lidt kaffe og måske en kage. Og se så et spændende foredrag direkte fra Aarhus Universitet – gratis. Sådan lyder tilbuddet til alle – jægere, som ikke jægere – når der blændes op for foredraget ”Når dyr bliver trælse” rundt om i hele landet den 28. februar og 1. marts.

I Jagtens Hus viser vi den 28. februar kl. 18.30 foredraget ”Når dyr bliver trælse” direkte fra Aarhus Universitet via et livestream. Alle er velkomne, også ikke medlemmer, og der bliver mulighed for at købe lidt forfriskninger.

Aarhus Universitet skriver om foredraget:

Skarver, bramgæs, krondyr, gråsæler, ulve og råger er naturligt hjemhørende i den danske fauna. Men dyrene er både elsket og hadet. Hvad sker der egentligt når en dyreart pludselig bliver uønsket? Hvor stort er problemet og hvordan løser vi det?

Foredragsholderen er professor i vildtøkologi Jesper Madsen, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet. Og universitetet lover, at foredraget bliver holdt i øjenhøjde og er henvendt til alle – også skolebørnene. Du behøver altså ikke have andet end en sund interesse emnet.

Man kan igennem foredraget stille spørgsmål via twitter og sms til Jesper Madsen.

Foredraget er ét i en række af foredrag. Man kan ikke streame foredraget hjemme fra sofaen. Det er en del af konceptet, at man mødes og ser det sammen.

Vi vil gerne vide, hvor mange der kommer. Så du skal tilmelde dig foredraget inden mandag kl. 10. Vi har cirka 70 pladser. Du finder tilmeldingsformularen her.

Du kan se mere om foredraget – og alle de andre foredrag i rækken – på AU’s hjemmeside.

Vis selv foredraget i din jagtforening

Men sidder du nu og tænker, at du ikke lige kan komme til Kalø, kan vi i samarbejde med Aarhus Universitet tilbyde, at I får signalet direkte ud i jeres jagtforeninger. Foredraget afholdes både den 28. februar og den 1. marts fra kl. 19 -21.

Det er dog et krav, at arrangementet er offentligt. Men måske det kan være alletiders måde for jeres jagtforening at invitere lokalsamfundet med ned i jagthytten og få en god snak om jagt og naturforvaltning, hvor alle kan være med. Det er et krav, at man sørger for at skabe en god stemning og byder godt velkommen til nye besøgende og gamle kendinge.

Rent teknisk er det ikke meget sværere end at se et indslag fra DR på nettet:

• Man skal have internet (en mobiltelefon med 4G signal kan trække forbindelsen – kan du streame en udsendelse fra fx dr.dk/tv/live er din forbindelse stabil nok)
  • Man skal have en browser enten på computer eller tablet
  • Computer eller tablet skal kobles til en fladskærm eller en projektor
  • Mandag eftermiddag får du et link tilsendt, samt login oplysninger. Når computeren eller tablet er tilsluttet projektor eller fladskærm, skal du blot trykke på linket og logge ind, så er du klar.

Er du interesseret i at holde et arrangement i din lokale jagtforening, og kan du imødekomme de ovenstående krav, kan du kontakte Danmarks Jægerforbund på mail ksc@jaegerne.dk, så hjælper vi dig i gang.

Deadline for blive vært er mandag kl. 10.