Offentliggjort den: 10. juli 2017

Rekordmange skydevåben indleveret under frit lejde

Juni måned afholdt politiet frit lejde-aktion på ulovlige våben, og det var en succes. Danskerne stod flere steder i kø for at overdrage ulovlige våben i politiets varetægt, og over 19.000 indleverede våben blev det endelige resultat. Vores grafik giver dig overblikket over, hvordan statistikken fordeler sig over hele landet.

Tekst: Redaktionen, Danmarks Jægerforbund. Illustration: Danmarks Jægerforbund

Der var travlhed på landet politistationer i juni måned, da politiet afholdt frit lejde-aktion på ulovlige våben. Der blev indleveret i alt 19.026 våben fordelt på luft- og fjedervåben, skydevåben, blankvåben, eksplosivstoffer og andet som f.eks. slagvåben og tåregas.

Antallet af indleverede skydevåben var rekordstort og det andet største siden den første frit lejde-aktion i 1970. Sammenlagt blev 10.459 pistoler, geværer, automatskydevåben o.l. registreret i landets 12 politikredse. Til sammenligning blev der ved den sidste frit lejde-aktion i 2013 indleveret ca. 8.600 skydevåben.

Mængden af indleverede eksplosiver var også bemærkelsesværdig med 3.506 f.eks. granater og sprængstof, hvilket er en fordobling i forhold til de 1.335, som landede på politiets bord under sidste frit lejde i 2013.

I en pressemeddelelse udtaler en tilfreds politiinspektør hos Rigspolitiet, Henrik Sønderby:

- Det er virkelig godt og glædeligt, at så mange borgere benyttede aktionen til at få afleveret så meget. Det er en ganske betydelig mængde våben og eksplosiver, som nu er væk fra samfundet og dermed heller ikke kan falde i forkerte hænder. Jeg vil gerne på vegne af politiet takke borgerne for deres bidrag til et tryggere Danmark.

De mange tusinde indleverede våben skal nu gennemgås og for de flestes vedkommende destrueres. Enkelte sjældne, historiske våben ender på muser som Frihedsmuseet og Tøjhusmuseet.

På linket her kan du se den samlede opgørelse over indleverede våben ved juni måneds frit lejde-aktion 2017:

Oversigt over indleverede våben ved politiets frit lejde-aktion juni 2017

Vi har lavet grafisk overblik over, hvordan indelveringen af de forskellige våbentyper fordeler sig på landets politikredse:

Et samlet rekordstort antal indleverede skydevåben blev det til under frit lejde-aktionen i juni . Her ses fordelingen på landets politikredse.

I Vestjylland og Nordsjælland blev der afleveret mange blankvåben i politiets varetægt i løbet af juni.

Nordjylland Politikreds stod for klart flest indleverede eksplosiver med 826.

Indleverede luft- og fjedervåben.

"Andet" indleveret dækker over f.eks. slagvåben og tåregas.