Offentliggjort den: 04. oktober 2017

DJ afholder også riffel- og haglskydeprøver fremadrettet

Miljøstyrelsen sendte 10. august 2017 afholdelsen af riffel- og haglskydeprøven i udbud. Danmarks Jægerforbund har vundet udbuddet og afholder dermed også fremadrettet prøverne.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Den 13. september afleverede Danmarks Jægerforbund vores tilbud til Miljøstyrelsen på afholdelsen af de to obligatoriske skydeprøver for jægere, der ønsker at jage med henholdsvis riffel og haglgevær. Siden dengang har Miljøstyrelsens beslutning været ventet med spænding.

En spænding der heldigvis kunne afløses af glade miner, da styrelsen for nyligt kunne meddele Danmarks Jægerforbund, at vi har vundet udbuddet. Det betyder, at Danmarks Jægerforbund også fremadrettet afholder riffel- og haglskydeprøverne jf. udbudsbekendtgørelsen.

Miljøstyrelsen har vurderet, at Danmarks Jægerforbund har afgivet et godt og gennemarbejdet tilbud på afholdelsen af de to prøver med en god balance mellem kvalitet og den tilbudte pris. En ros som jagtfaglig chef i Danmarks Jægerforbund, Niels Søndergaard, sender videre:

- Jeg er meget glad for, at vi har vundet udbuddet og kan fortsætte det gode arbejde, vores mange dygtige frivillige gør med prøverne og de kommende jægere. Det er kommet i stand takket være et godt forarbejde og stor arbejdsindsats fra henholdsvis riffel- og flugtskydningsudvalget og våbenteamet, siger han.

Arbejdet med afholdelsen af prøverne indebærer, at Danmarks Jægerforbund fortsat sørger for censorer, prøvesagkyndige og faciliteter, samtidigt med at vi løser de administrative opgaver, der følger med.

Danmarks Jægerforbund har afholdt riffelprøven siden 1995, og haglprøven siden den blev indført 1. maj 2014.