Offentliggjort den: 13. januar 2016

Vingeundersøgelsen – december 2015

Indsend vinger til vingeundersøgelsen. I løbet af december måned har Vingeundersøgelsen fået tilsendt i alt 1.847 vinger, og sæsonens total er nu på 8.611 vinger. Vingerne kommer fra fugle nedlagt på 224 forskellige lokaliteter landet over og fra 148 jægere, som hver indsendte mellem 1 og 108 vinger.

Vingerne fordelte sig på 1.141 vinger fra svømmeænder, 143 gæs, 27 dobbeltbekkasiner, 302 skovsnepper, 12 blishøns og 222 og dykænder.

Blandt dykænderne dominerede ederfugl og troldand med hhv. 89 og 72 vinger.  Igen modtog vi forbavsende mange vinger af altingand, nemlig yderligere 6 vinger, så vi i alt er oppe 14 fugle i denne sæson.

Antallet og artsfordelingen af indsendte vinger i december kan ses i figuren.

Indsend vinger til vingeundersøgelsen og vind

Med 1.847 vinger blev det kun til lodtrækning om en enkelt kniv i december. Den heldige blev Thomas R. Lund-Nielsen, Spjald, som vil modtage kniven med posten.

Vi kan kun opfordre til at sende så mange vinger ind som muligt, da vinderchancen jo stiger med antallet. I december var vinderchancen én til 265, hvilket må siges at være rigtig godt sammenlignet med onsdagslotto.

Vinderen havde indsendt 14 vinger og havde dermed 2 vinderchancer. Den jæger, der havde flest vinger med i december måneds lodtrækning, havde indsendt 108 vinger og dermed 11 chancer for at vinde kniven. – Har man lyst til at deltage i vingeundersøgelsen, kan kuverter til vinger, hvor portoen er betalt, fås ved at sende navn og adresse via mail (vinger@dmu.dk) eller via telefon (8715 5000).

På vingeundersøgelsens hjemmeside kan man gennem sæsonen følge med i, hvor mange vinger der er blevet indsendt, få information om baggrunden for vingeundersøgelsen, se tidligere års resultater og finde en vejledning i indsendelse.

Husk det er gratis at deltage, og at vi blandt samtlige indsendere af vinger trækker lod om et gavekort på en duejagt i England med Buhls Jagtrejser ved sæsonens afslutning.

Knæk og bræk i januar

Tekst: Thomas Kjær Christensen, Aarhus Universersitet
Foto: Thomas Iversen, Danmarks Jægerforbund, og Thomas Kjær Christensen, Aarhus Universersitet