Offentliggjort den: 25. januar 2016

Nu lander det nye Jæger i din postkasse

Når februars Jæger lander i din postkasse er det ikke kun nye historier – men et nyt og redesignet Jæger, du åbner for. Blandt andet vil du møde en ny forside og et øget fokus på den gode jagthistorie. Og så kan du blive præmieret for at tage månedens foto.

Det er ikke længe siden, at den nye redaktion på Jæger var samlet for første gang, men allerede nu er de klar med de første gennemgribende ændringer, der skal gøre Jæger til et endnu bedre blad for den jagtinteresserede.

Du kan læse redaktørens introduktion til bladet i bunden af siden.

Fra Grønland til bonderøv

I denne måneds blad kan du blandt andet dykke ned i en billedrig rejse til kanten af indlandsisen for at jage moskusokser i et fantastisk og unikt grønlandsk højtryksvejr. Det er også et af de flotte billeder fra rejsen, der har fået lov at pryde forsiden af bladet i februar.

Som endnu en ny ting i Jæger vil nu også bringe tests af jagtudstyr. Udstyret er for mange en betydelig del af jagtlivet. Til alle jer starter vi med en grundig test af Webley & Scotts model 3000 Sporter 12/76. Testen udføres af vores eget våbenteam, som arbejder med våben hver eneste dag.

Og så kan du glæde dig til et spændende besøg på den populære Kastanjegården, hvor Frank Erichsen, også kendt som Bonderøven, fortæller om sit forhold til jagt og natur. Og der bliver ikke lagt fingre imellem, så slå op på side 24 og få serveret et nærværende portræt af Frank Erichsen.

Månedens billede

I det forgangne år har Danmarks Jægerforbund også arbejdet med vores tilstedeværelse på de sociale medier. Det har medført, at vi blandt andet har åbnet en profil på Twitter og en profil på Instagram. Derudover har vi stadig en profil på Facebook og en profil på LinkedIn.

Det er blandt andet fordi vi ikke kan få nok af jeres flotte billeder af jagt og natur, at vi har oprettet nye profiler. Og derfor har vi også igangsat en konkurrence, hvor du kan dele dit flotteste billede med os og deltage i konkurrencen om månedens foto. Du kan hver måned vinde bogen ”Jagttegn”, som – trods navnet – henvender sig både til nyjægeren og den garvede jæger med en dybdegående samling af jagt- og naturfaglig viden. Alle månedens foto deltager også i konkurrencen om årets foto, hvor du kan vinde ikke mindre end 120 jagtfilm fra Hunters Video til en værdi af 29.940 kroner.

Månedens og årets foto vil også blive trykt i Jæger, så vær opmærksom på at du måske skal eftersende billedet til os i høj opløsning – især hvis du tager billederne med Instagram-app’en.

For at deltage i konkurrencen skal du slå et billede op på vores Facebook-væg, dele det på Twitter eller Instagram med #jaegerne eller maile det til os med emnet "månedens foto".

Billedet skal være taget i den givne måned og på en eller anden måde relatere sig til emnerne natur og jagt. Dommerkomiteen består af repræsentanter fra både webredaktionen og Jægers redaktion. Dommerne lægger også vægt på korte medfølgende beskrivelser af billedet eller en jagt- og naturoplevelse, der hører til det.

Knæk og bræk.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Redaktørens velkomst

Nu sidder du snart med det første nummer af det nye Jæger. Vi har knoklet på redaktionen med den relancering, som vi og alle medier laver fra tid til anden. Den umiddelbart nemme forskel at se er forsiden.

Hele kommunikationsafdelingen - 10 personer - har givet deres besyv med om den nye forside. Interessant og pudsigt nok var vi alle i det store hele enige om, hvilken retning vi ville i, fra den første dags diskussion. Altså hvilket indtryk du og alle andre umiddelbart skal få ved at se Jæger.

Vi er stolte af at være jægere. Vi er tillige stolte af at være dybt optaget af natur og miljø, og alle tre faktorer må gerne kunne spores på forsidens billede og hele sidens opbygning.

Inde i bladet er der også sket nyt. Vi har lavet en struktur, der ligger fast for de første mange sider. Politisk stof, indholdsfortegnelsen og annoncerne er der stadig - det nye er, at vi har superfotos og tekster af Danmarks bedste natur- og jagtfotografer flyttet frem i bladet.

I det hele taget opprioriterer vi jagtstoffet. Naturligt nok. At Jæger er et jagtblad, skal være mere tydeligt.

En anden håndgribelig ændring er, at vi nu trykker Jæger på bedre papir. Jeg har drømt om den forbedring i årevis, og nu er det sket. Så rent fagligt har det været en stor julegave til redaktionen - og til alle andre med ønsket om en højere kvalitet.

Af andet nyt kan jeg nævne, at vi i 2016 tager hul på et spændende projekt, nemlig test over en bredere kam. Jægere er afhængige af våben og andet grej. Det skal du selvfølgelig kunne læse mere om. Danmarks Jægerforbunds egen fagstab starter med test af haglgeværer, mens et par af Jægers dygtige freelancemedarbejdere tager sig af rifler og andet grej.

En enkelt nyskabelse har du ikke nogen chance for at opdage: Fra og med dette nummer er vi overgået til et nyt styresystem for tekst og fotos. Det hele er samlet i ét. Og alt arbejde kontrolleres og udføres på redaktionen - inklusive layout.

Du begynder forhåbentligt at ane, at din gode oplevelse som læser af Jæger ligger os meget på sinde. Jeg lover på vegne af redaktionen, vore mange dygtige freelancere og mig selv, at vi vil gøre os umage.

Vi glæder os til at klø på i 2016!

Tekst: Max Steinar, Redaktør på Jæger, Danmarks Jægerforbund