Offentliggjort den: 07. juli 2016

Har du styr på udsætningen?

Det er sæson for udsætning af fjervildt, og derfor er der god grund til at repeterer lovgivningen på området. Danmarks Jægerforbund har lavet en video om udsætning, som opremser det vigtigste.

Tekst: Niels Søndergaard, Danmarks Jægerforbund
Foto: Thomas Iversen, Danmarks Jægerforbund

Landet over er udsætning af fjervildt allerede godt i gang eller ved at blive forberedt. Udover at biotopen skal være klar til at modtage vildtet, skal udsættere huske at føre optegnelser over udsætning af fjervildt. Det er faktisk lovpligtigt. Alle personer, der sætter fjervildt ud i naturen, skal nemlig foretage optegnelser over udsætningen. Optegnelserne skal indeholde informationer om dato og sted samt art og antal udsatte fugle. Danmarks Jægerforbund har udarbejdet en skabelon til dette, som kan hentes her.

Som vi tidligere har informeret om, så er Fødevarestyrelsen i fuld sving med deres kontrol af sporbarhed hos importører og modtagere af fjervildt, der indfører fasaner, agerhøns eller gråænder fra f.eks. Polen, Sverige og Frankrig. Formålet er at sikre, at det fjervildt, der indføres til opdræt og udsætning i Danmark, kan spores i tilfælde af udbrud af smitsomme sygdomme. Se mere her.

Se videoen 'Sporbarhed af fjervildt til udsætning'