Offentliggjort den: 01. april 2016

Fejl i DCE-rapport

En kvik jæger har opdaget en fejl i DCE-rapporten ’Bæredygtig Kronvildtforvaltning’. DCE har nu rettet fejlen, som dog ikke ændrer ved rapportens konklusioner, vurderer DJ’s ekspert i hjortevildt, Mads Flinterup.

Tekst: Redaktionen

I løbet af ugen har en fejl i DCE rapporten ”Bæredygtig Kronvildtforvaltning” været drøftet på de sociale medier. En opmærksom jæger har ved at nærlæse rapporten opdaget, at forskerne bag rapporten bruger to forskellige tal om alderssammensætningen på hjorte over 8 år i Oksbøl kronvildtreservat.

Forskerne bag rapporten erkender fejlene, som de lidt ærgerlige må erkende er sjuskefejl. Det skyldes ikke hverken fejl i forskningen eller datamaterialet, men udelukkende en skrivefejl i selve den afsluttende rapport.

Fejlen er rettet

Fejlene er nu blevet rettet, og DCE vil i deres kommende nyhedsbrev, der udsendes i midten af næste uge, officielt nævne berigtigelsen.

Forskerne understreger i en mail til Danmarks Jægerforbund, at fejlen ikke har betydning for de konklusioner og anbefalinger, der er givet i rapporten.

Rapportens konklusioner baserer sig på det materiale, som jægerne indleverede fra kronvildt nedlagt på Djursland, og det materiale som over en årrække er indsamlet i det 16.000 ha store statsejede Oksbøl kronvildtreservat.

Forvaltning virker

Det er tallene fra Oksbøl, som har voldt den dedikerede læser hovedbrud – og med god grund, siger Danmarks Jægerforbunds seksionsleder og ekspert i hjortevildt Mads Flinterup:

- I rapportens sammenfatning kan man læse, at ’3 af 100 hjortekalve’ i Oksbøl kronvildtreservat overlevede til 8-årsalderen, men i rapportens konklusion står, at ’7 ud af 100 hjortekalve’ overlevede til 8-årsalderen. Det korrekte er, at ’7 ud af 100 hjortekalve’ overlevede til 8-årsalderen. Der er derfor en skrivefejl i rapportens sammenfatning, men ikke i rapportens konklusion, siger Mads Flinterup.

Ligesom forskerne bag rapporten siger, så mener heller ikke Mads Flinterup, at fejlen har betydning for rapportens konklusion og anbefalinger:

- Rapporten fejler ikke noget, der er alene tale om en skrivefejl. Konklusionen i rapporten er stadig, at forvaltning har stor indflydelse på en bestands køns- og aldersmæssige sammensætning. Altså, at forvaltning er vejen frem, hvis man ønsker en mere harmonisk kronvildtbestand.

Læs den rettede DCE-rapport her.

Foto: By Sommer (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFD, via Wikimedia Commons