Offentliggjort den: 18. januar 2016

Få bueinstruktion i DJ’s skydeskole

Fra den 15. april og månedligt hen over sommeren tilbyder Danmarks Jægerforbunds skydeskole nu instruktion i bueskydning. Instruktionen sker i et samarbejde med den garvede bueinstruktør David Hauge.

Netop nu kan du booke tid til individuel bueinstruktion i vores skydeskole.

Bueinstruktion i vores skydeskoleregi er et helt nyt tilbud og er kommet i stand i forbindelse med, at Danmarks Jægerforbund har indgået et samarbejde med den erfarne bueinstruktør David Hauge, der blandt andet er tidligere danmarksmester i adskillige bueskydningsdiscipliner.

Du kan læse mere om David Hauge i bunden af artiklen.

Du kan også læse mere om Danmarks Jægerforbunds Skydeskole her. Vi tilbyder individuel instruktion i haglskydning og nu altså også i bueskydning.

Instruktion i bue for alle

Alle kan lære at skyde med bue, og alle er velkommen i Skydeskolen. Prisen for en times individuel instruktion i buens forunderlige verden er 625 kroner. Er du medlem af Danmarks Jægerforbund opnår du 50 procents rabat.

David Hauges filosofi bag hans instruktion er at nedbryde bueskydningen til en række delelementer, som alle trænes, og derefter sættes sammen til det gode bueskud. Delementerne er din skydestil, buen, trimmet, det mentale og lignende.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Læs David Hauges egen præsentation

Jeg er født i 1978 og jeg startede med at skyde med bue som 10 årig i 1988. Efter et par år med recur­vebue, prøvede jeg for første gang en compoundbue på efterskole i 1993. Jeg skød med både recurvebue og compoundbue på hobbyplan frem til 1998, hvor Jeg begyndte at træ­ne seriøst og målrettet med compoundbue. Jeg opnåede før­ste gang deltagelse på det danske landshold i skiveskydning i 2000. Fra 2000 og frem til 2009 har jeg været på landsholdet i både skiveskydning og 3D og har deltaget ved flere Europa- og Verdensmesterskaber. Jeg har været individuel dansk mester i både skiveskydning og arrwohead flere gange, samt adskillige deltagelser på hold, der har vundet danske mesterskaber i skiveskydning, 3D og arrowhead.

Sideløbende med min karriere som bueskytte, har jeg også været klubtræner i flere klubber. I 2003 begyndte jeg desuden at undervise på træneruddannelsen i Dan­marks Bueskytteforbund (nu Bueskydning Danmark), hvor jeg frem til 2008 afholdte trænerkurser for kommende og nuværende klubtrænere i hele landet.

I foråret 2014 blev ”Godt i gang med compoundbue” kursuspakken udviklet i samarbejde med Nordjyske buejægere i Hjallerup og har sidenhen også været afholdt ved flere andre buejægerforeninger. Kurserne er også afholdt som ”åbne kurser” uden for foreningsregi.

Jeg blev selv buejæger i 2008 og kursuspakken ”Godt i gang med compoundbue” tager derfor udgangspunkt i mine mange års erfaring som både landsholdsskytte, træner, underviser og buejæger.