Offentliggjort den: 29. december 2023

Tekst: Mogens Elleby
Foto: Bjarne Pedersen / Mogens Elleby

Trofæopmåling 2023.

Den 27 og 28 nov. 2023 afholdt Danmarks Jægerforbund i samarbejde med Nordisk Safariklub årets trofæopmåling i lokalerne hos Hellisen Outdoor i Lobbæk.

Det var også i år Lars B. Nielsen fra Nordisk Safari Klub, der forestod årets trofæopmåling.

Der blev i alt opmålt 89 trofæer fra både ind og udland. For råbukke nedlagt på Bornholm, 48 i alt, opnåede 3 guldmedalje, 6 sølvmedalje og 14 bornholmske bukke blev opmålt til bronzemedalje.

Igen i år var der bornholmske dåhjorte til opmåling, alle trafikdræbt eller faldvildt ( døde af alderdom ). Flere af disse dåhjorte blev opmålt til guldmedaljer.

23 af de Bornholmske råbukke blev opmålt til medaljer, hvor det i 2022 var 27, i 2021 også 27, og i 2020 var det 18.

Det bliver spændende at se om nogle af de bornholmske trofæer, igen i år kommer med på Jægerforbundets top ti liste til foråret.

Også i år var der mange fine trofæer til opmåling af både kronhjorte, dåhjorte, sikahjorte, muflon m.m. som var hjembragt af bornholmske jægere, som havde været på jagtrejser i udlandet.

ME.