Tekst: Mogens Elleby
Foto: Mogens Elleby

Trofæopmåling 2019.

Tirsdag d. 10-12-2019 afholdt Danmarks Jægerforbund årets trofæopmåling i lokalerne hos Hellisen Outdoor i Lobbæk. Mange af øens jægere havde taget turen til Lobbæk, for at få et eller flere trofæer opmålt, eller bare for at kigge.

Det var, sædvanen tro, medarbejdere i Danmarks Jægerforbund, jagtkonsulent Fritz Heje Hansen samt Kenneth Jørgensen, der forestod årets trofæopmåling.

Der blev i alt opmålt 75 trofæer fra både ind og udland. For råbukke nedlagt på Bornholm, 47 i alt, opnåede 2 guldmedalje, 9 sølvmedalje og 15 bornholmske bukke blev opmålt til bronzemedalje. Årets antal samlede opmålinger er lidt højere end sidste års 62, og at Bornholm leverer 2 (sidste år 3) guldbukke og 9 sølvmedaljebukke, er vel tegn på der stadig sker en fornuftig afskydning, trods det at det samlede antal råvildt på Bornholm vel er lidt dalende. Det bliver spændende at se om nogle af de bornholmske trofæer kommer med på Jægerforbundets top ti liste til foråret.

Der var også i år flere både indenlandske og især udenlandske trofæer til opmåling, som vidner om af de bornholmske jægere i stigende grad rejser udenlands for at jage.