Tekst: Mogens Elleby
Foto: Mogens Elleby

Danmarks Jægerforbund Kreds8 Bornholm´s udvidede apporteringsprøve 2019.

Lørdag d. 29-6-2019 afholdt D.J. kreds8 Bornholm, årets udvidede apporteringsprøve i terrænet omkring Klemensker. Ræv og kanin disciplinen blev afviklet ved Jydegård i Knudsker. Af de 5 tilmeldte hunde bestod de 4, et flot resultat, da prøven har en betydelig sværhedsgrad, med apportering af 4 duer i høj vegetation, 4 ænder i siv samt distraktion, og endelig 2 kaniner eller 1 kanin og 1 ræv udlagt i skov.

Prøveleder Poul Rikard Ebbesen og terrænleder Benny L Christensen kunne glæde sig over en veltilrettelagt og velafviklet prøve, der med høj sol og en frisk vind gav gode færtforhold. Hundene kvitterede da også med rigtig flot hundearbejde og meget fine pointtal. Fra Dommer René Jørgensen Lolland, var der stor ros til hundeførerne, for at stille med dygtige og veltrænede hunde.

Kredsmester 2019 med max 232 point, blev, sidste års nr. 2, Ruhåret hønsehund Vanghytten´s A Enso med Hans Pedersen som fører, og har således kvalificeret sig til Danmarks Jægerforbunds forbundsmesterskab senere på året. Også sidste års kredsmester Kleiner Münsterländer, Münsterleddets Findus med fører Bo Marker opnåede max 232 point. Her gælder reglen om at yngste hund vinder.

Flg. 4 hunde bestod prøven:

1:  Ruhåret hønsehund, Vanghyttens A. Enso, med fører Hans Holten Pedersen, 232 point

2: Kleiner Münsterländer, Münsterleddets Findus med fører Bo Marker, 232 point.

3: Labrador Retriver Viggo med fører Peter Jørgensen, 227 point.

4:  Korthåret hønsehund, Weim-Bo´s C-Faust, med fører Poul Rikard Ebbesen, 226 point.

ME