Lærerigt møde om Dåvildt og Bison

Danmarks Jægerforbund kreds 8 Bornholm afholdt onsdag d. 13.4.16 et både interessant og lærerigt møde om dåvildt og bison. Ca. 50 af øens jægere var mødt.

Det var hjortevildtkonsulent i Danmarks Jægerforbund Kalø, Mads Flinterup, der var inviteret til Bornholm for at fortælle om aftenens to emner. Der blev i løbet af aftenen, lagt op til debat om både fordele og ulemper ved de 2 dyrearter på Bornholm, og specielt var der delte meninger om hvad der skal ske med de bornholmske bison. Søren Friise fra Naturstyrelsen Bornholm, kunne oplyse at det nok bliver en landspolitisk afgørelse, om hvad der skal ske med de ca.14 bison, som pt. går i indhegningen omkring Svinemosen.

Mads Flinterup gav en grundig og interessant orientering om dåvildt og dets levevis, som ikke mindst bliver aktuelt sidst på året eller primo 2017, hvor ca. 70 stk. dåvildt skal slippes ud fra et hegn i Povlsker / Bodilsker plantager.

ME.

Foto:  ME.