Offentliggjort den: 24. april 2018
Tekst: Henrik Kragh

Haglskydeprøver Kreds 1

Denne artikel henvender sig til dig som har bestået jagttegnsprøven, og nu blot har tilbage at få aflagt haglskydeprøve.

Forude venter haglskydeprøven, og det er vigtigt du er velforberedt, når du skal til prøven.
Til prøven skal du vise, at du kan håndtere din haglbøsse korrekt og  sikkerhedsmæssigt forsvarligt, under såvel skydning som under den alm. færdsel med haglbøssen.
Du skal også vise at du har den fornødne skydefærdighed, og din træfsikkerhed er tilstrækkelig for at udøve forsvarlig jagt.
For at forberede dig bedst muligt til prøven, er det vigtigt, at du  læser reglerne for haglskydeprøven grundigt, så du ved, hvilke krav der stilles.

Det er særdeles vigtigt, at du har rutine i at håndtere din haglbøsse, og at kan skuldre bøssen, så det føles let og naturligt. Dette kan med held tørtrænes hjemme i stuen nogle få minutter hver dag.
Skydefærdigheden opnår du ved at træne på en skydebane, under vejledning af en kyndig instruktør. Mange skydebaner under Danmarks Jægerforbund tilbyder netop haglprøveaspiranter og nye jægere træning og instruktion forud for prøverne. Rundt på disse baner står veluddannede instruktører klar til at hjælpe og vejlede netop dig så du under trygge, sikre og afslappede forhold opnår de fornødne fær-digheder.
Det er en god ide at træne regelmæssigt på skydebanen forud for prøven, hellere lidt men tit. Det kan være svært at opnå et godt resultat ved at skyde mange skud én dag, og det er ofte bedre at skyde færre skud pr. gang og i stedet komme flere gange på banen. Således skabes en rutine og lærdommen kan nå at ”bundfælde” sig fra gang til gang.
Information om haglskydeprøverne i Kreds 1 Nordjylland,  instruksen for prøverne, samt information om de enkelte baner og hvilke træningsmuligheder der tilbydes kan du finde på facebook-gruppen Haglskydeprøve, eller på Danmarks Jægerforbunds hjemmeside.

Der er udarbejdet en folder, på bagsiden er der links og samt et kort, der viser hvor og hvornår Haglskydeprøverne afholdes i kreds 1 i 2018.

Læs mere her.

Knæk og bræk
Danmarks Jægerforbund, Kreds 1

Her kan du se, hvor prøverne finder sted i Kreds 1: