Offentliggjort den: 03. oktober 2017

Instruktør uddannelse

Tekst: Henrik Kragh

Instruktør, Skydeleder - er det noget for dig?. I Danmarks Jægerforbund afholdes der løbende undervisning i forskellige segmenter:

• Skydeleder (Hagl og riffel)
  • Riffelinstruktør
  • Flugtskydningsinstruktør
  • Jagthundeinstruktør

Læs mere om uddannelserne her

Vi værner om vore skydebaner, da det er vigtigt at opretholde disse i fremtiden. Dels for at aspiranter til jagttegn, haglbøsse og riffel skal kunne komme til prøver over hele landet, men i særdeleshed også for at kunne tilbyde træning til alle jægere. Det er vigtigt at vi hele tiden opretholder en balance i vort korps af instruktører, i det der helt naturligt sker afgang af disse, i takt med at vi jo alle bliver ældre.

Danmarks Jægerforbund tilbyder som ovenfor nævnt diverse kurser til disse uddannelser. Kurserne arrangeres i praksis i samarbejde med lokale jagtforeninger.

Hører du til en af dem som tit kommer på skydebane anlæggene, og går du måske med en instruktør eller skydeleder gemt i dig, så er her en mulighed for at komme af sted!

I Jylland kan du i november komme på kursus til følgende uddannelse:

Skydeleder

( Skydelederen har ikke ret til at overdrage våben, men skydelederen kan lede skydningen, og dermed opfylde kravene i lovgivning og forsikring).

Instruktionsteknik

(Kommende instruktører skal gennemgå kurset instruktionsteknik, der har fokus på instruktørernes forståelse for, hvorledes formidling, instruktion og praktisk indlæring planlægges, tilrettelægges og gennemføres. Modulet skal gennemføres for at kunne gå videre til instruktør uddannelserne; Flugtskydning, Riffel og Hundeinstruktør)

NB: For at kunne deltage i Danmarks Jægerforbunds kurser, skal du til kurset medbringe anbefaling fra din jagtforenings fomand eller kasserer.

KNÆK OG BRÆK