Medlemsbetingelser

Danmarks Jægerforbundsmedlemsbetingelser beskriver, hvordan vi håndterer medlemsoplysninger samt definerer, hvordan vi anvender de oplysninger, der er registreret i medlemssystemet. 

For at muliggøre mere digital kommunikation, herunder et månedligt nyhedsbrev til alle medlemmer samt mulighed for mailkontakt fra jægerråd og kredse, er medlemsbetingelserne tilrettet til fremover at rumme disse muligheder.

MEDLEMSBETINGELSER

Herunder finder du Danmarks Jægerforbunds medlemsbetingelser og information om, hvordan vi anvender dine personlige oplysninger inden for de gældende regler for beskyttelse af persondata.

OM DIT MEDLEMSKAB

Indmeldelse

Når du melder dig ind i Danmarks Jægerforbund, skal du oplyse navn, adresse, postnummer, by, e-mailadresse, telefonnummer, fødselsdato, køn samt hvilken medlemskategori, du ønsker at blive indmeldt i. Se listen over medlemskategorier her

Du skal samtidig oplyse, om du ønsker at blive direkte medlem eller medlem i en lokal jagtforening – og i givet fald hvilken. 

Vi opretter og gemmer disse oplysninger i jægerforbundets medlemssystem, hvorfra vi administrerer og håndterer dit medlemskab. 

Ved oprettelse får du et personligt medlemsnummer, der ikke benyttes af andre end dig. 

Kontingent

Se oversigten over, hvad de enkelte medlemskategorier koster her. De anførte satser er forbundets andel af kontingentet. Hvis du har valgt også at være medlem i en lokal jagtforening, vil kontingentet til denne blive lagt oven i de anførte beløb.  

Dit medlemskab løber 12 måneder fra indmeldelsestidspunktet og betales en gang årligt. 

Jægerforbundet opkræver både forbundets kontingentsats samt - for langt de fleste lokale jagtforeninger - også deres kontingentsats. 

Betalingsservice

Ved betaling via betalingsservice er det dit ansvar, at aftalen er korrekt tilmeldt betalingsservice.

Hvis vi er nødsaget til at fremsende indbetalingskort, betales et gebyr efter gældende takst, der fremgår her. 

For sen betaling

Betales det årlige kontingent ikke inden den angivne betalingsfrist, udsender Danmarks Jægerforbund en rykker på enten mail eller som brev, og der opkræves et rykkergebyr efter gældende takster jf. https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/medlemskab-for-din-og-for-jagtens-skyld/kontingent/.

 Hvis du ikke betaler senest ved den i rykkeren angivne forfaldsdato, vil dit medlemskabet blive stillet i bero og levering af Jæger standses, ligesom dine rettigheder som medlem forsvinder.  

Varighed

Dit medlemskab er løbende og fortsætter til det opsiges. 

FÅ OVERBLIK OVER DIT MEDLEMSSKAB

Min Profil

Før du kan logge ind på www.jaegerforbundet.dk, i appen Jæger eller i appen Magasinet Jæger skal din mailadresse være registreret i medlemssystemet. Når din e-mail registreres, vil du modtage en systemgenereret kode, som du skal bruge til at logge ind med første gang – sammen med din mailadresse.

Du kan efterfølgende ændre din kode på siden Min Profil.  

Efter login på www.jaegerforbundet.dk og i appen Jæger kan du på siden Min Profil se, hvilke oplysninger vi har registreret om dig i vores medlemssystem. På denne side kan du også tilgå et digitalt medlemskort, hvor det fremgår hvilke jagtforeninger, du er indmeldt i.

Min Profil indeholder en oversigt over dine samtykker, som du har givet til Danmarks Jægerforbund. Her kan du til enhver tid rette i, hvilke samtykker du afgiver. 

Dit login giver dig samtidig adgang til de af jægerforbundets digitale platforme, der er omfattet af dit medlemskab. 

Husk at opdatere dine oplysninger

Ændringer i medlemsoplysninger som f.eks. adresse, e-mail, telefonnummer mv. kan indtastet på Min Profil eller ved at kontakte Medlemsservice. Det er dit ansvar, at Danmarks Jægerforbund til hver en tid har dine korrekte kontaktoplysninger. 

MEDLEMSKOMMUNIKATION

Magasinet Jæger

Magasinet Jæger udsendes til medlemmer i langt de fleste medlemskategorier. 

Magasinet Jæger sendes kun til medlemmer med bopæl i Danmark. 

Det er muligt at fravælge magasinet Jæger. Dette er gældende for alle de medlemskategorier, hvori bladet indgår, på nær for juniormedlemmer.

Ønsker du at fravælge magasinet Jæger, skal du kontakte Medlemsservice.

Digital medlemskommunikation via mail eller sms

Når du registrerer en e-mailadresse i Danmarks Jægerforbunds medlemssystem, accepterer du at: 

  • Jægerforbundet sender dig et månedligt digitalt nyhedsbreve
  • Jægerforbundet sender dig information om vedtægtsbestemte møder.
  • Sender dig andet medlemsrelevant information herunder information omfattet af markedsføringslovens § 10, stk. 2 samt
  • Du vil endvidere modtage invitationer til deltagelse i medlemsanalyser.

Du accepterer, at dit navn, din mailadresse og dit telefonnummer videreformidles til det jægerråd og den kreds, som dit medlemskab hører under, så jægerrådet og kredsen kan informere dig om medlemsrelevante arrangementer og lokale aktiviteter. 

Du accepterer, at din mailadresse og dit telefonnummer videreformidles til den jagtforening, som du er medlem af, så den lokale forening kan informere dig om arrangementer og andre lokale aktiviteter og initiativer, hvis du afgiver det nødvendige samtykke.  

Nogle lokale foreninger benytter sig desuden af at informere via sms. Når du har oplyst dit mobilnummer, vil du kunne modtage korte beskeder fra din lokale jagtforening, hvis du afgiver det nødvendige samtykke. 

Nyhedsbreve fra Danmarks Jægerforbund

Ud over det månedlige nyhedsbrev, der sendes til alle medlemmer med en e-mailadresse, kan du tilmelde dig en række andre digitale nyhedsbreve fra Danmarks Jægerforbund. Ved tilmelding til disse skal du oplyse dit navn og din e-mailadresse. Disse kan til enhver tid til- og fravælges. 

Ønsker du at ændre i hvilke nyhedsbreve, du er tilmeldt, trykker du på linket nederst i et udsendt nyhedsbrev. Du kan også ændre dit valg på Min Profil. 

Appen Jæger og appen Magasinet Jæger

Som medlem kan du gratis hente appen Jæger samt appen Magasinet Jæger, og efter login få adgang til en række funktioner forbeholdt medlemmer. Du logger ind ved hjælp af samme koder, som du bruger på Medlemsnettet. 

Markedspladsen
I appen Jæger samt på Medlemsnettet har du efter login adgang til Jægerforbundets Markedsplads, hvor du som privatperson kan købe og sælge varer, søge eller tilbyde jagt mv. 

Når du anvender Markedspladsen, vil dit navn samt de oplysninger, du selv indtaster i enten annoncer eller i beskedsystemet kunne ses af andre medlemmer. Du kan ikke oprette annoncer eller benytte beskedsystemet anonymt. 

Når du anvender Markedspladsen, skal du være opmærksom på, at Danmarks Jægerforbund udelukkende stiller platformen til rådighed for medlemmer. Jægerforbundet påtager sig intet ansvar i forhold til de varer og den kommunikation, der sker på platformen. 

Danmarks Jægerforbund forbeholder sig ret til uden varsel at slette ulovlige annoncer eller annoncer, der strider imod god jagtetik. 

UDMELDELSE

Opsigelse af medlemskab

Hvis du ønsker at udmelde dig af Danmarks Jægerforbund, skal det ske med mindst en måneds skriftligt varsel til udgangen af din kontingentperiode. Opsigelse kan ske ved henvendelse til Medlemsservice. 

Jægerforbundet kan slette et medlem, som er i restance med kontingent, efter nærmere af hovedbestyrelsen fastsatte regler. 

Håndtering af dine data ved udmeldelse

Hvis du melder dig ud af Danmarks Jægerforbund, vil du med det samme blive blokeret i vores system, og du vil ikke længere modtage nogen kommunikation fra os. Vi sletter dog først de oplysninger, vi har registreret om dig og dit medlemskab fem år efter, du har meldt dig ud, jf. bogføringslovens krav. Det betyder, at vi f.eks. kan hjælpe dig, hvis du meldte dig ud ved en fejl. 

Vær opmærksom på, at vi efter de fem år ikke vil kunne genskabe dine oplysninger, hvorfor kursusbeviser og eventuelle certificeringer ikke vil kunne genfremsendes. 

DATAANSVAR

I Danmarks Jægerforbund passer vi godt på dine medlemsdata. 

DELING AF MEDLEMSDATA

Deling internt
Ved indmeldelse accepterer du, at dit navn, dit medlemsnummer og hvilke(n) jagtforening(er), du er medlem af, deles internt i Jægerforbundet med følgende formål: 

  • At jægerrådet kan sikre, at du har adgang til årsmødet i jægerrådet i din bopæl- og medlemskommune med tale- og stemmeret.
  • At kredsbestyrelsen kan sikre, at du har adgang til kredsmøder i din bopæls- og medlemskreds, idet kun de delegerede har tale- og stemmeret.
  • At Jægerforbundets sekretariat kan sikre, at du har adgang til repræsentantskabsmøder, idet kun de delegerede har tale- og stemmeret.
  • At Jægerforbundets frivillige og ansatte kan sikre, at du har ret til at deltage i kredsenes og forbundets aktiviteter, medmindre disse er betinget af særlige kvalifikations- eller adgangskrav.

Deling eksternt
Ved indmeldelse accepterer du, at Danmarks Jægerforbund deler dit medlemsnummer, dit navn og din adresse med jægerforbundets samarbejdspartnere inden for trykning og distribution. 

Ved indmeldelse accepterer du, at Jægerforbundet deler dit medlemsnummer, dit postnummer og din e-mail med de samarbejdspartnere, Jægerforbundet har en samarbejdsaftale med omkring onlineløsninger og apps, så du kan logge ind på sider med indhold forbeholdt medlemmer, tilmelde dig arrangementer og aktiviteter samt modtage nyhedsbreve. 

Vi videregiver derudover IKKE dine informationer til tredjepart, medmindre du har givet os særskilt samtykker til at dele dine data med Jægerforbundets samarbejdspartnere. Disse samtykker kan til enhver tid afgives og tilbagetrækkes. Det kan ske på siden Min profil. 

DELT DATAANSVAR

Det er jægerforbundets Sekretariat, der er dataansvarlig for alle data, der registreres i medlemsystemet. 

Hvis du bliver medlem af en lokal jagtforening, accepterer du, at jagtforeningen får adgang til at hente relevante oplysninger om dit medlemskab til internt brug i jagtforeningen. 

Jagtforeningen har adgang til at hente følgende personoplysninger: 

  • Medlemsnummer
  • Navn
  • Adresse
  • E-mail
  • Telefon
  • Medlemskategori
  • Køn
  • Fødselsdato
  • Indmeldelsesdato
  • Eventuel restancebeløb

Så snart jagtforeningen har hentet medlemsdata, overgår dataansvaret for disse data til jagtforeningen, og det er jagtforeningen, der er dataansvarlig efter de gældende regler om beskyttelse af personoplysninger. 

Den enkelte jagtforening kan udelukkende se lister over egne medlemmer. 

DINE RETTIGHEDER

Du har altid ret til at få indsigt i, hvilke personlige oplysninger vi har registreret om dig. Og du kan altid bede os om at rette eller slette dine oplysninger, hvis de er ukorrekte, ufuldstændige eller irrelevante. I det tilfælde skal du henvende dig til Medlemsservice. 

Hvis du ønsker at få udleveret de oplysninger, vi har registreret om dig, kan du ligeledes rette henvendelse til Medlemsservice. 

Håndtering af personoplysninger

Hvis du mener, at vi har overtrådt de gældende regler om beskyttelse af personoplysninger i vores behandling af dine oplysninger, kan du klage til Datatilsynet, Borgergade 28,5, 1300 København K, tlf. 33193200 eller på dt@datatilsynet.dk.

 

Medlemsbetingelserne er godkendte af hovedbestyrelsen i november 2025.