Opret et testamente og optimér arven til dine arvinger

Det lyder ikke logisk, men i nogle tilfælde kan du rent faktisk betænke Danmarks Jægerforbund i dit testamente og samtidig sikre, at dine arvingers del af arven bliver større. Penta Advokater forklarer her hvordan.

Hvis du ønsker, at dine arvinger skal arve mest muligt, men også gerne vil betænke Danmarks Jægerforbund i dit testamente, er det værd at undersøge, om 30 %-løsningen kan være en mulighed i dit tilfælde.

Værd at vide om 30 %-løsningen

Med  denne løsning vælger du at betænke Danmarks Jægerforbund med (typisk) 30 % af din formue, mod at Danmarks Jægerforbund til gengæld betaler den samlede bo- og tillægsboafgift for de øvrige arvinger. De øvrige arvinger vil dermed få 70 % af arven uden at skulle betale afgift af arven.

- En række organisationer/foreninger, herunder Danmarks Jægerforbund, er fritaget for at skulle betale bo- og tillægsboafgift, så i dette tilfælde skal der ikke betales afgift af den del af arven, som den velgørende organisation skal modtage,  men kun for den arv dine arvinger skal modtage, hvilket er med til at gøre 30 %-løsningen attraktiv for såvel den velgørende organisation som arvingerne, siger advokat Signe Brodtkorb fra Penta Advokater og fortsætter

- Dét, du skal have for øje er, at der er forskel på afgiftens størrelse, alt efter hvilken arveklasse dine arvinger tilhører. Ægtefæller betaler ikke boafgift, børn og børnebørn betaler 15 % i boafgift, hvorimod andre arvinger – eksempelvis søskende, niecer/nevøer, venner osv. - betaler 15 % i boafgift plus en tillægsboafgift på 25 %, hvilket giver 36,25 % i afgift af den dyreste krone.

Hvor god løsningen er, afhænger altså af, hvilken arveklasse dine arvinger tilhører.

Eksempel

30 %-løsningen vil typisk være mest relevant for enlige eller par uden børn, da de ofte vil efterlade deres formue til arvinger, der skal betale en høj afgift, eksempelvis nevøer og niecer.

Herunder kan du se illustreret, hvordan løsningen fungerer, hvis du er enlig og ønsker at optimere arven til dine arvinger.

Eksempel 1: Din nevø skal arve det hele

Du har en formue på 1 million kr.

Din nevø arver 100 %, altså 1 million kr.

Ud af arven på 1 million kr. skal din nevø betale 327.760 kr. i afgift.

Din nevø vil derfor få udbetalt 672.240 kr. i arv.

Eksempel 2: Din nevø arver 70 % og Danmarks Jægerforbund arver 30 % (og betaler bo- og tillægsboafgift)

Du har en formue på 1 million kr.

Din nevø arver 70 %, altså 700.000 kr.

Danmarks Jægerforbund arver 30 %, altså 300.000 kr. men skal betale bo- og tillægsboafgift for din nevø.

Afgiften udgør 219.010 kr. da afgiften beregnes af de 700.000 kr. og ikke af 1.000.000 kr. som i eksemplet ovenfor.

Organisationen får derfor udbetalt 80.990 kr.

Din nevø får udbetalt alle 700.000 kr., da organisationen betaler afgiften for ham.

Som du kan se af eksemplerne ovenfor, vil 30 %-løsningen i dette tilfælde resultere i, at din nevø får en større del af arven udbetalt, samtidig med at du støtter Danmarks Jægerforbund. Der er altså tale om en win-win situation for alle parter.

Husk at Penta Advokater tilbyder medlemmer af Danmarks Jægerforbund en gratis telefonisk, juridisk rådgivning i forbindelse med den indledende gennemgang af en eventuel sag.

Kontakt  Signe Brodtkorb, advokat (L), hos Penta Advokaterne og få mere at vide. Signe kan kontaktes på tlf. 76 73 68 27 eller mail sibr@penta.dk.