Offentliggjort den: 15. marts 2023

Styrket samarbejde mellem DKK og DJ

Danmarks Jægerforbund og Dansk Kennel Klub vil i fremtiden pulje viden og erfaring på tre væsentlige områder i et værdiskabende fællesskab - alt sammen til gavn for hundene og deres ejere.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Solveig Sannem

Tirsdag i denne uge havde Danmarks Jægerforbund besøg af kommunikationsmedarbejder Munthe Bium og adfærdskonsulent Lise Lotte Christensen fra Dansk Kennel Klub (DKK). Fra jægerforbundets side deltog på mødet digital projektleder Solveig Sannem, chef for Rådgivning & Uddannelse Niels Søndergaard og jagthundekonsulent Ove Dam Hedegaard.

Formålet med mødet var krystalklart, for DKK og jægerforbundet er enige om at styrke samarbejdet på tre væsentlige områder, nemlig helt konkret at bidrage til hinandens uddannelser, at øge fokus på fælles snitflader og at involvere hinanden i kommunikation og opgaver der, hvor det giver mening. Endelig er parterne blevet enige om at afholde fast tilbagevendende kvartalsmøder, hvor forskellige aktuelle emner og behov vendes med henblik på fælles opgaveløsning.

- Begge organisationer har samme interesse i dette stærke samarbejde. Medlemmerne skal kunne se det som et værdiskabende fællesskab, og mht. kommunikation, så står vi absolut stærkere sammen end hver for sig. Jeg ser mange muligheder i det her, siger Ove Dam Hedegaard og lægger ikke skjul på at han glæder sig meget til det kommende samarbejde.

Ove Dam Hedegaard lægger vægt på, at både DKK og Danmarks Jægerforbund besidder enorm viden og erfaring, som tilsammen kan komme mange af begge organisationers medlemmer til gode.

Dansk Kennel Klub blev stiftet i 1897 og er i dag med sine cirka 30.000 medlemmer Danmarks største organisation for hundeejere. Organisationen dækker alle racer og blandingsracer, og alle med interesse for hunde kan være medlem. Ud af Danmarks Jægerforbunds cirka 90.000 medlemmer har omtrent halvdelen én eller flere hunde, og i mange jagtforeninger er hundetræning en vigtig og højt prioriteret aktivitet. Der er med andre ord tale om et stærkt samarbejde mellem to af landets toneangivende organisationer inden for hundeverdenen.