Offentliggjort den: 09. november 2023

Hvor kan du lære at blæse jagthorn?

Mange jægere vil gerne lære at blæse jagthorn, men mangler lige hjælpen til at komme i gang. Der er flere muligheder!

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Ingen fællesjagt uden det gode, gamle jagthorn! Men hvis det skal lyde godt og korrekt, kræver det øvelse. Derfor anbefaler Danmarks Jægerforbund, at du modtager undervisning før du introducerer jagthornet på reviret.

Faktisk tilbyder en række jagtforeninger kurser i jagthornsblæsning, og ofte har du sågar mulighed for at låne et jagthorn, hvis du tilmelder dig undervisning. Skulle du være så heldig at have en trompet, kan denne også bruges i starten. Man bruger dog ikke ventilerne.

jægerforbundets jagthornsside kan du se, om der er muligheder for undervisning i jagtforeninger i nærheden af dig. Listen over udbydere er ikke nødvendigvis fuldstændig - så tilbyder din jagtforening et kursus i jagthornsblæsning og ønsker I at fremgå på listen? Så send en mail til Nicholai Vigger Knudsen (nvk@jaegerne.dk).

Selvstudie eller sammen med andre

Når du tilmelder dig undervisning i en jagtforening, får du også mulighed for at møde andre med samme interesse - både nybegyndere og øvede.

Du kan naturligvis forsøge med selvstudie, og der findes noder og øvelser her på hjemmesiden, som du kan starte med. Hvis du i forvejen har en musikalsk baggrund og mestrer andre instrumenter og noder, det måske løsningen for dig. Men for de fleste vil en underviser gøre opstarten meget nemmere.

Alle noder til jagtsignaler kan frit skrives ud fra hjemmesiden, og kan sammen med en række øvelser findes via dette link.

På siden kan du også finde en samling af interaktive noder, hvor du kan høre hvordan signalerne lyder, samtidig med, at en rød node viser hvor du er kommet til. Mange foreningshjemmesider har indspilninger med rigtige horn liggende, men ikke nødvendigvis altid helt nodemæssigt korrekte.