Offentliggjort den: 16. februar 2022

Sønderjyderne holder duelighedsprøve på Fyn

Grundet manglende tilslutning har jagthornskoordinatorerne i kreds 4 og 5 valgt at slå duelighedsprøverne sammen i Søndersø. Det sker den 3. april 2022.

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen
Foto: Andreas Thørring Bastrup

I den syd- og sønderjyske kreds 4 er tilslutningen til årets duelighedsprøver i jagthornsblæsning ikke på samme niveau som den plejer. Årsagen er formentlig den, at mange blæsergrupper endnu ikke er kommet i gang med fællestræning efter corona.

Årets duelighedsprøver fungerer både som kredsenes udtagelse til forbundsmesterskabet, men for de fleste jagthornsblæsere er det den ene gang om året, hvor hele vinterens træning sættes på prøve foran en række professionelle musikere, der kommer med konstruktiv kritik.

- Jeg har været nødsaget til at aflyse den planlagte duelighedsprøve i Seminarhuset i Ribe, da tilslutningen desværre ikke nåede et niveau, hvor jeg kunne retfærdiggøre den mængde af frivillige ressourcer, der skal til at afholde et sådant arrangement, fortæller jagthornskoordinator i kreds 4, Lars Hindkjær.

Derfor slår kreds 4 sine duelighedsprøver sammen med den fynske kreds 5 (og ikke kreds 3 som tidligere annonceret). Det sker grundet nemmere tilgængelighed mv. Datoen er fortsat den samme, nemlig den 3. april 2022.  Adressen er Hemmerslev 26, 5471 Søndersø.

Foreløbigt program:
      • 08:00 Flaghejsning
      • ca. 08:10 Morgenmad
      • ca. 08:30-45 Velkomst og opstart
      • ca. 12:00 Frokost

Morgenkomplet: 50 kr.

• 1 Smurt rundstykke m/pålæg eller ost
      • 1 Kop kaffe
      • 1 Bitter

Frokost:

• Smørrebrød 30 kr. pr. stk.

Morgenkomplet og frokost kan bestilles på jagthorn.fyn@gmail.com

Selvom duelighedsprøven for de to kredse er slået sammen, afholdes der stadig separate kredsmesterskaber og separate kvalifikationer til forbundsmesterskabet. Blæserne fra de to kredse skal altså ikke kæmpe imod hinanden om pladserne til forbundsmesterskabet.

FM i Søgårdlejren kører planmæssigt

For alle de syd- og sønderjyske jagthornsblæsere, som havde set frem til at skulle blæse syd for Kongeåen, lyder der beroligende toner fra Lars Hindkjær. Han oplyser nemlig at planlægningen af forbundsmesterskabet (FM), som i 2022 afholdes den 21. maj i Søgårdlejren, kører planmæssigt og, at han og Gråsten Jagthornsblæsere glæder sig til - efter to års pause - igen at se en masse entusiastiske jagthornsblæsere.