Racedyst på Sjælland 2022

Den 31. juli lagde Stenlille Jagtforening traditionen tro faciliteter til for afholdelse af den sjællandske udgave af Danmarks Jægerforbunds Racedyst 2022.

Tekst og Foto: Rune Fich Weischer

Stenlille Jagtforening havde igen i år, under ledelse af Arne Nielsen, gjort et stort stykke arbejde for at skabe en god dag for deltagerne. Således skal der allerede indledningsvis lyde en stort tak til foreningen og ikke mindst de mange medlemmer som havde lagt tid og arbejde i arrangementet. Konkurrencen I sig selv er udformet efter Markprøvereglerne, og består af tre baner.

1: En duebane hvor to duer skal apporteres. Her afgives to skud med signalpistol af dommeren, hvorefter assistenten kaster to duer i hver sin retning. Herefter skal hunden blive ved sin fører til, at dommeren giver tilladelse til at sende hunden. Dommer på duebanen var Bjarne Axelsen.

2: Kaninbanen bød på en kanin, som skulle findes og apporteret. Føreren var bekendt med kaninens placering, og kunne således dirigere hunden hvis nødvendigt. Dommer på kaninbanen var Sofie Skovly.

3: Vandapporteringen er altid en af de prøver, som kan give overraskelser. Det sker ikke sjældent, at en hund som ellers er glad for vand, slår af på opgaven. Det kan der være mange årsager til, men ofte er det nok fordi hundene ikke helt forstår opgaven, eller bare er påvirket af de nye rammer og mange hunde, hvorfor de taber fokus. Prøver bestod af en ganske lang svømmetur, nok cirka 40 meter efter en gråand. Dommer på vandapportering var Bjarne Kleis.

Efter at alle tre baner var gennemført, var otte hunde kommet over de maksimale 30 point, og den endelige vinder skulle så findes i en Matchning, hvor hundene på tid skal hente to duer. Matchning er ret reelt racerløb, hvor hundene virkelig får strukket ud. En disciplin som er meget underholdende at være tilskuer til.

Den 31. juli bød vejret i Stenlille på omkring 20 graders varme, tørt og let overskyet. På alle måder perfekt vejr til hundearbejde. Fremmødet har andre år været stort, ikke mindst fordi Stenlille Jagtforening er kendt for nogle fantastisk gode arrangementer.

I år var der dog en del færre. Lidt over 20 hunde var tilmeldt. Årsagen var formentlig, at både weekenden før, under og efter, havde der være arrangementer i flere af raceklubberne, hvorfor kalenderen nok har været lidt hård spændt for hos mange af de sædvanlige deltagere. Det gjorde også at galleriet af racer til året Racedyst, var anderledes end normalt. Således var de stående racer for engang skyld i overtal. Således skulle det også vise sig, at de ruhårede hønsehunde, både vandt individuelt og for hold.

Netop som præmierne skulle overrækkes, brød solen nærmest symbolsk frem, og et godt arrangement kunne afsluttes i strålende sommervejr.

Dybdegående reportage fra Racedysten følger i Jæger.

Vindere, Danmarks Jægerforbunds Racedyst 2022

Herunder følger vinderne fra alle tre racedyster, afholdt på Sjælland, i Jylland og på Fyn.

Tekst: Jytte Haarder
Foto: Rune Fich Weischer

Sjælland individuelle vindere:

1. vinder: Martin Moestrup Jacobsen med Ruhåret Hønsehund Tofi
2. vinder: Jane Dam med Labrador Retriever Hegnsager Idun
3. vinder: Peter Pedersen med Ruhåret Hønsehund Porsemosens Max

Sjælland holddyst:

1. vinder: Ruhåret hønsehund. Holdet bestod af:

• Martin Moestrup Jacobsen med Tofi
  • Bo Bauer med Landbolyst’s C. Keyser
  • Peter Pedersen med Porsemosens Max

2. vinder: Labrador Retriever. Holdet bestod af:

• Jane Dam med Hegnsager Idun
  • Mads Kristensen med Gamekeepers Cottage Mallard
  • Palle Ingemann med Shootdog Marco

3. vinder: Korthåret hønsehund. Holdet bestod af:

• Laura Antofte med Aya
  • Dorthe Poulsen med Vitus
  • Ib Hansen med Frig

Der deltog i alt 21 hunde, fordelt på 7 racer.

Jylland individuelle vindere:

1. vinder: Jonas Alstrup med Korthåret hønsehund Arnbjergs Dixie
2. vinder: Camilla Borg Schweizer med Weimaraner Hunt ´N´Fun Effie
3. vinder: Kristen D. Kjeldsen, Korthåret Vizsla Bessie

Jylland holddyst:

1. vinder: Labrador Retriever. Holdet bestod af:

• Lars Christian Sørensen med Chanelle
  • Henrik Bøtcher Nielsen med Spring Swift Liva
  • Anne Mette Mørup med Spring Swift Rita

2. vinder: Flat Coated Retriever. Holdet bestod af:

• Lisa Nørgaard Poulsen med Skattkammarens Need for Spee
  • Morten Kjærside med Aya
  • Hans Jørgen Bilstrup med Munkhaven Thyki Vita

3. vinder: Korthåret hønsehund. Holdet bestod af:

• Anders Røjkjær Pedersen med Lystlunds Luna
  • Jonas Alstrup med Arnbjergs Dixie
  • Johs Rottbøl med Christie

Der deltog i alt 30 hunde, fordelt på 10 racer.

Fyn individuelle vindere:

1. vinder: Lars Thunberg med Kleiner Münsterländer Daisy
2. vinder: Knud Erik Brinkmann med Ruhåret hønsehund Dyrvigs Pepsi
3. vinder: John Møller med Tysk langhår Sjørslevs Latoya

Fyn holddyst:

1. vinder: Ruhåret hønsehund. Holdet bestod af:

• Knud Erik Brinkmann med Dyrvigs Pepsi
  • Knud Erik Brinkmann med Norma
  • Jens Toft med Sai-Gha’s Epson

Det var desværre ikke muligt at udpege 2. og 3. vindere i dette års holddyst. Der deltog i alt 27 hunde, fordelt på 9 racer.