Offentliggjort den: 20. september 2022

Mindeord over komponist Knud Andersen

Komponist, ridder af dannebrog, Knud Andersen er gået bort den 5. september 2022 i en alder af 91 år.

Tekst: Lars Hindkjær
Foto: Lars Hindkjær

Knud Andersen blev født i Århus i 1930, og begyndte at blæse som 10-årig. Allerede som 11-årig vandt han friplads i det daværende Jysk Musikakademi i Århus. Derfra var hans liv musik, hovedsagelig som hornblæser.

Fra 1946 og frem til 1990 var han ansat ved forskellige militærorkestre, - de seneste 30 år som kornettist ved Livgardens musikkorps. Da han blev pensioneret herfra i 1990, modtog han Dannebrogordenens ridderkors.

Sideløbende havde han spillet i forskellige underholdningsorkestre, og fortsatte efter pensionering med at spille og undervise i forskellige orkestre. Da han flyttede til Sønderjylland, instruerede han De Sønderjyske Herredsblæsere frem til kort før sin død.  Formanden, Ove Schmidt udtaler, at Knud Andersen var uerstattelig, og tilføjer "han var et livsglad menneske, der lagde stor vægt på et godt socialt liv i blæsergruppen." Knud Andersen komponerede mange jagtmusikstykker, heraf en del tilegnet Herredsblæserne.

Selv havde jeg fornøjelsen at kende Knud Andersen i de seneste år i forbindelse med at Danmarks jægerforbund søgte at få en lang række af hans jagtmusikstykker ind i Danmarks Jægerforbunds officielle nodepulje (en samling af danske komponisters jagtmusikstykker, hvorfra vi trækker de tvungne stykker til forbundsmesterskaberne i jagthorn). Knud var meget imødekommende og gav sit tilsagn hertil. Ved den lejlighed tilbød og komponerede han ”Kronprins Frederiks honnørsignal" til Gråsten jagthornblæsere, som uropførte signalet for kronprinsen ved en kongejagt i december 2021.

Ved Knud Andersens begravelse den 10. september 2022 blæste et stort opbud af blæsere fra De Sønderjyske Herredsblæsere. Efter Knuds eget udtrykte ønske blæste de hans egen komposition "Mojn", et livsglad stykke, der afsluttes med at hele gruppen råber "mojn". Et passende punktum for et livsglad og positivt menneske, der har givet meget til eftertiden i form af hans mange jagtmusikkompositioner.

Danmarks jægerforbund sender de varmeste tanker og medfølelse til de efterladte.

Æret være Knud Andersens minde.

Lars Hindkjær, jagthornkoordinator i kreds 4.